Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,4 pkt proc. m/m we wrześniu br. i wyniósł -2,4 pkt (i wzrósł o 7,5 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
"Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż w sierpniu. Najbardziej poprawiły się oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 2,6 i 2,5 pkt proc.). Oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego poprawiły się odpowiednio o 2,2 i 0,8 pkt proc. Niższą wartość zaobserwowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,9 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -7,5 pkt (i był wyższy o 7,8 pkt proc. niż przed rokiem).
"Niższe wartości odnotowano dla składowych dotyczących przyszłego oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 1,2 i 0,9 pkt proc.). Natomiast wyższe wartości odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost odpowiednio o 0,8 i 0,5 pkt proc.)" - czytamy również w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 436 wywiadów w okresie 5-14 września 2016 r. (w tym 84 metodą CATI).