Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrósł o 6,55 pkt m/m do 102,52 pkt w listopadzie br., podał instytut badawczy Ipsos.
"W listopadzie 2016 podniósł się wskaźnik optymizmu konsumentów i jego składowe w stosunku do października - osiągając wartości bardzo zbliżone do tych sprzed dwóch miesięcy, czyli z września 2016" - czytamy w komunikacie.
"Pewien względny spokój społeczny - brak spektakularnych manifestacji antyrządowych w listopadzie podziałał na wzrost optymizmu społecznego w porównaniu z burzliwym społecznie i politycznie październikiem. Spokojny przebieg marszów z okazji Święta Narodowego 11 Listopada również wpłynął na poprawę nastrojów społecznych. Ponadto powoli zaczęły się przygotowywania do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Ostatnie doniesienia prasowe o słabszym niż oczekiwano wyniku PKB i obniżeniu się poziomu inwestycji w gospodarce krajowej nastąpiły już po dokonaniu pomiaru listopadowego WOK" - czytamy dalej.
Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 9,66 pkt m/m i wyniósł w listopadzie 96,65 pkt.
Wskaźnik skłonność do zakupów wzrósł o 4,48 pkt m/m i wyniósł w listopadzie 106,44 pkt.
Wskaźnik bieżący wzrósł o 6,84 pkt m/m i wyniósł w listopadzie 98,37 pkt.
Wskaźnik oczekiwań wzrósł o 8,81 pkt m/m i wyniósł w listopadzie 105,83 pkt.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego 10-16 listopada 2016 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1 000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.