PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podpisały z wykonawcami dwie umowy na modernizację linii Otwock - Lublin (Warszawa - Lublin) o łącznej wartości 1 665 mln zł. Odcinek Pilawa - Dęblin zostanie zmodernizowany przez konsorcjum spółek Mostostal Kraków, PKP Energetyka i Schweerbau Bauunternehmen za 735 mln zł, natomiast odcinek Dęblin - Lublin przez konsorcjum spółek Astaldi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, Construzioni Linee Ferroviarie i Zhol zhondeushi Company LLP za 930,5 mln zł, podały PKP PLK. W najbliższych dniach podpisana będzie trzecia umowa, na odcinek Pilawa - Otwock o wartości 479,2 mln zł.
"Rozpoczynamy dzisiaj realizację największego projektu zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym - modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina. Podpisane dziś umowy to kolejny dowód na znaczne przyspieszenie realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zrealizujemy tę inwestycję w dwóch etapach, jako pierwszy zmodernizujemy odcinek Otwock - Lublin. Jestem przekonany, że inwestycja ta przyniesie korzyści mieszkańcom regionów, zwłaszcza Polski wschodniej i doskonale wpisuje się w nasz program unowocześniania sieci polskiej kolei" - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Modernizacja zwiększy komfort i skróci czas podróży. Przejazd najszybszym pociągiem między Warszawą a Lublinem z prędkością do 160 km/h, po zakończeniu modernizacji całego odcinka od Warszawy do Lublina, zajmie 1,5 h. Będzie można uruchomić większą liczbę połączeń lokalnych i regionalnych. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnych peronów, podkreślono.
"Wiemy, że inwestycja oczekiwana jest zwłaszcza przez mieszkańców województwa lubelskiego. Chcemy, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny. Kompleksowa modernizacja to nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych. 'Siódemka' stanowi bowiem główny szlak kolejowy łączący Lublin z ważnymi ośrodkami regionu oraz Polski" - dodał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
W ramach prac między Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizowane zostanie 150 km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych.
Modernizacja linii zapewni mieszkańcom też lepszy dostęp do kolei w Lublinie. W mieście będzie nowy przystanek - Lublin Zachód. Ponadto na trasie do Otwocka przebudowane będą 34 stacje i przystanki.
Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. 3 nowe lokalne centra sterowania w: Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 68 przejazdach PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor, podano także.