Instytut Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej (IMWG) bierze udział w konsultowaniu zmian legislacyjnych wynikających z przygotowywanej nowej strategii PKP S.A., m.in. w związku z unijnym IV pakietem kolejowym, który ma zostać uchwalony jesienią. Wnioski z tych analiz mogą zostać udostępnione przewoźnikowi w IV kw. tego roku, zadeklarował w rozmowie z ISBnews prezes IMWG i były prezes PKP S.A. Bogusław Kowalski.
"Nie wykluczam mojego wsparcia dla zarządu PKP S.A. w ważnym procesie budowania siły polskich kolei w nowych realiach gospodarczych, społecznych i politycznych. Aktualnie Instytut Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej, w którym pracuję, konsultuje zmiany legislacyjne wynikające z przygotowywanej nowej strategii PKP S.A. na najbliższe lata, także w związku z IV pakietem, który ma zostać uchwalony jesienią. Efekty tej pracy będą widoczne w IV kwartale tego roku" - powiedział ISBnews Kowalski.
"Polska kolej bardzo potrzebuje nowych idei, koncepcji, pomysłów na usprawnienie inwestycji i skuteczne konkurowanie z innymi formami transportu. Mam nadzieję, że w tym wielkim procesie znajdzie się miejsce i na mój skromny wkład" - dodał.
Przypomniał, że w ramach prac nad IV pakietem kolejowym UE w 2013 roku dla Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej analizował z zespołem - jako ówczesny wiceminister transportu - możliwe rozwiązania zapewniające skuteczny i niedyskryminacyjny dostęp do odpowiedniego taboru kolejowego dla operatorów pragnących świadczyć usługi publiczne. W 2014 roku w tym samym kontekście przygotowywano studium znaczenia rynku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych dla rozwoju PKP Intercity SA na zlecenie tego przewoźnika.
Zgodnie z unijnymi planami, europejska polityka transportu kolejowego ma na celu utworzenie jednolitego obszaru kolejowego. Zapoczątkowane w 2001 r. otwieranie sektora na konkurencję było w ciągu dziesięciu lat przedmiotem trzech pakietów i jednego przekształcenia. Czwarty pakiet kończący proces liberalizacji ruchu kolejowego został w całości przyjęty niedawno przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu (w lutym 2014 r.), a filar techniczny w drugim czytaniu (28 kwietnia 2016 r.).
W grudniu 2015 r. Bogusław Kowalski zrezygnował z funkcji prezesa zarządu PKP w związku z oskarżeniami o współpracę ze Służbą Bezpieczeństwa. Były prezes podkreśla jednak, że już w 2008 r. Instytut Pamięci Narodowej potwierdził brak podstaw do kwestionowania prawdziwości jego oświadczenia o tym, że nie był współpracownikiem SB.
Lesław Kretowicz