Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
Materiał sponsorowany przez Kongres ESG Polska Moc Biznesu

III Kongres ESG Polska Moc Biznesu: eksperci i Ambasadorzy Zdrowia w obliczu wyzwań współczesnej medycyny

Podziel się:

Pandemia COVID-19 nie tylko rzuciła nowe światło na problemy związane zarówno ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym, ale także przyniosła ze sobą istotne zmiany stylu życia. Współczesna medycyna wciąż stoi przed wieloma wyzwaniami. Jak można wspierać sektor zdrowia w dobie rosnącego zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi? Na jakie nawyki warto zwrócić szczególną uwagę? Jak skutecznie promować zdrowy styl życia? Na te i inne pytania podczas III edycji Kongresu ESG Polska Moc Biznesu szukali odpowiedzi Ambasadorzy Zdrowia – przedstawiciele partnerskiej sieci zrzeszającej najbardziej wiarygodnych i rozpoznawalnych twórców treści medycznych.

III Kongres ESG Polska Moc Biznesu: eksperci i Ambasadorzy Zdrowia w obliczu wyzwań współczesnej medycyny
(materiały partnera)

Eksperci ze świata medycyny podczas III edycji Kongresu ESG Polska Moc Biznesu

Kongres ESG Polska Moc Biznesu to cykliczne wydarzenie, które łączy przedstawicieli ze świata biznesu, nauki i administracji w celu wymiany poglądów, doświadczeń i wiedzy. Jego III edycja miała miejsce 4 grudnia 2023 w Warszawie. Jedna z trzech scen tematycznych Kongresu, Scena S – Moc Społeczna, stała się areną dyskusji m.in. na tematy dotyczące medycyny, zdrowia publicznego oraz stylu życia. Ambasadorzy Zdrowia dołączyli do wydarzenia jako jego partner merytoryczny. Celem tworzonej przez nich partnerskiej sieci, zrzeszającej m.in. lekarzy, farmaceutów, pielęgniarki czy dietetyków, jest edukacja i promowanie świadomego podejścia do zdrowia, poprzez rozpowszechnianie rzetelnych informacji i podejmowanie tematów około medycznych. Przedstawiciele Ambasadorów Zdrowia – Michał Domaszewski, Maja Herman, Angelika Szymańska i Damian Parol – dołączyli do grona ekspertów zabierających głos podczas III edycji Kongresu ESG Polska Moc Biznesu. Jakie tematy poruszone zostały podczas wydarzenia?

Jakie są największe wyzwania współczesnej medycyny?

Czy w dobie popularności pakietów sportowych i powszechnego dostępu do miejskich siłowni motywacja do podejmowania aktywności fizycznej nadal może stanowić wyzwanie? Ile kosztuje państwo otyłość Polaków? Jakie problemy i niedociągnięcia w zakresie zdrowia publicznego obnażyła pandemia COVID-19? To tylko niektóre z pytań, na jakie poszukiwali odpowiedzi uczestnicy debaty zorganizowanej w formie panelu dyskusyjnego pt. "Największe wyzwania współczesnej medycyny ― zmiana stylu życia i choroby cywilizacyjne". Rozmowy stały się również okazją do podjęcia tematu nawyków, stresu, jaki towarzyszy codzienności oraz uzależnień, a także metod promocji zdrowego stylu życia:

Pracuję na NFZ i mówię w mediach społecznościowych o tym, jak ważny jest zdrowy styl życia. Pokazałem samego siebie. Byłem otyły, ważyłem ponad 100 kg. Schudłem i podzieliłem się swoją historią z internautami. Podobnie jest z alkoholem. Od 4 lat nie wypiłem nawet kieliszka. Zrobiłem o tym materiał, który spowodował lawinę komentarzy – powiedział podczas dyskusji Michał Domaszewski, lekarz medycyny rodzinnej reprezentujący Ambasadorów Zdrowia. – Moim zdaniem prawdziwa promocja zdrowia to praca u podstaw w mediach społecznościowych. Trzeba przekonywać użytkowników tych platform, że można zmienić swoje zdrowie, życie, a dzięki temu również samopoczucie. 93% Polaków zmaga się ze stresem, 23% odczuwa bardzo silny stres codziennie. Często radzimy sobie z tym stanem rzeczy, sięgając po alkohol. To musi odciskać piętno na zdrowiu – zaznaczył.

Debata prowadzona w ramach panelu stała się również polem do dyskusji na temat problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. W eksperckiej rozmowie głos zabrali: Justyna Mieszalska (Prezes Zarządu Centrum Medycznego WUM) w roli prowadzącej, a także reprezentujący Ambasadorów Zdrowia Michał Domaszewski (spec. medycyny rodzinnej), prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz (kier. III Kliniki Chorób Wewnętrznych i Kardiologii Wydziału Lekarskiego WUM), Łukasz Kadziewicz (utytułowany siatkarz, założyciel Akademii Siatkówki, biznesmen, restaurator i dziennikarz), mgr Małgorzata Perl (właścicielka PERŁA PRO, Centrum Medycyny Stylu Życia, Prezes Fundacji Exercise is Medicine Poland), dr n. o zdrowiu Aleksandra Lusawa (Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej i Promocji Zdrowia Głównego Inspektoratu Sanitarnego), dr n. med. Daniel Śliż (spec. chorób wewnętrznych i zdrowia publicznego, Prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia) oraz dr n. prawnych Marek Woch (Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców).

Medycyna vs fake newsy, czyli rola edukacji w czasach dezinformacji

Kolejny panel z udziałem przedstawicieli Ambasadorów Zdrowia, jaki miał miejsce podczas III edycji Kongresu ESG Polska Moc Biznesu, stał się przestrzenią do rozmów na temat innych, choć nie mniej istotnych zjawisk związanych z wyzwaniami stawianymi edukacji medycznej i propagowaniem rzetelnych informacji na temat zdrowia. W ramach dyskusji pt. "Med vs fake ― jak fake newsy wpływają na nasze zdrowie, życie społeczne i gospodarcze" poruszony został m.in. kontekst dezinformacji społecznej, jaki można było zaobserwować w czasie pandemii COVID-19. Jego obiektem stały się m.in. szczepienia, a rozwój fake newsów sprawił, że wiele osób zaczęło się bać terapii znanej od lat.

Dyskusja stała się okazją do wzajemnych inspiracji związanych z tym, jak w rzetelny sposób promować świadomość w zakresie zdrowia, propagować wartościowe postawy i wspierać kształtowanie zdrowych nawyków:

Należy dotrzeć do ludzi poprzez YouTube, TikTok, Facebook. Lekarze powinni w ten sposób komunikować się ze społeczeństwem. Może to się wydawać śmieszne, ale tam właśnie jest zasięg, korzenie społeczeństwa. Tego rodzaju treści, zrobione w atrakcyjny sposób, dotrą nie tylko do dzieci, ale i do młodych rodziców – podkreślił rolę edukacji Ambasador Zdrowia, Michał Domaszewski. – Albo lekarze poprzez popularne kanały dotrą do ludzi, albo zrobią to denialiści. Warto tu zaznaczyć, że denialiści mogą być inspirowani i sponsorowani przez obce rządy, aby siać szkodliwą dezinformację – dodał.

Do panelu poświęconego tematyce dezinformacji w świecie medycyny oraz skutecznych metod walki z fake newsami dołączyli: dr hab. n. med. Filip Raciborski, adiunkt Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, który pełnił jednocześnie rolę moderatora, prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński (Przewodniczący Rady Dyscypliny Nauk o Zdrowiu, WUM), reprezentujący Ambasadorów Zdrowia Michał Domaszewski (spec. medycyny rodzinnej), prof. dr hab. Tomasz Grzyb (Dziekan Wydziału Psychologii SWPS) oraz prof. dr hab. n. med. Jarosław Pinkas (Dyrektor Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP, Dziekan).

Ambasadorzy Zdrowia w rozmowie przy "okrągłym stole"

Warto zwrócić uwagę na fakt, że w dobie rosnącego ryzyka chorób cywilizacyjnych i negatywnego wpływu codziennych nawyków na nasze zdrowie, promowanie rzetelnych informacji i edukacja prowadzona przez ekspertów medycznych w sieci – czyli tam, gdzie m.in. pojawiają się fake newsy – jest szczególnie ważna. Ambasadorzy Zdrowia podjęli m.in. ten temat, zasiadając do rozmów w ramach zorganizowanego przez siebie tzw. okrągłego stołu – nieco mniej formalnego panelu, gdzie w otwartym gronie szerzej odniesiono się do wyzwań współczesnej medycyny. Zarówno oba panele dyskusyjne, jak i rozmowy toczące się wokół okrągłego stołu, stały się przestrzenią do wymiany eksperckich spostrzeżeń i dyskusji z cenionymi przedstawicielami środowisk medycznych.

Rosnąca świadomość wyborów podejmowanych w zakresie żywienia, aktywności fizycznej czy prawidłowej dbałości o zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne – tworzy dobry grunt dla umiejętnie prowadzonej edukacji w tym zakresie. Choć przed branżą medyczną stoi wiele wyzwań, działania takie jak te podejmowane przez Ambasadorów Zdrowia i pozostałych ekspertów związanych z ochroną zdrowia, mają szansę skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się fałszywych informacji na rzecz promowania wiarygodnych treści i edukowania społeczeństwa w oparciu o rzetelną wiedzę. Szczególnie tam, gdzie odbiorcy najczęściej szukają informacji – w sieci i mediach społecznościowych.

Materiał sponsorowany przez Kongres ESG Polska Moc Biznesu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl