W e-sklepach kupujemy najczęściej książki i elektronikę. Na aukcjach polujemy na ubrania i buty, a w serwisach ogłoszeniowych szukamy części samochodowych - wynika z przeprowadzonych przez Money.pl badań preferencji zakupowych internautów.
W ciągu dwóch lat odsetek internautów, którzy sieć wykorzystują jako miejsce zakupów urósł dwukrotnie. Spośród ponad 4,5 tysiąca ankietowanych przez Money.pl użytkowników sieci aż 85 procent deklaruje, że jest e-klientami. Jeszcze w 2007 badanie NetTrack, realizowane przez SMG/KRC mówiło o 42 procentach.
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Wśród osób kupujących dziś w sieci blisko połowa na wirtualne zakupy decyduje się raz na kilka miesięcy. Więcej niż co trzeci e-klient mierzy częstotliwość kupowania w tygodniach, a co dwunasty przyznaje się, że pieniądze w sklepach czy na aukcjach wydaje regularnie co kilka dni.
Panowie wolą sklepy, panie wybierają aukcje
49,4 procent
Polaków korzysta z internetu
NetTrack Millward Brown SMG/KRC
13,2 mld złotych
to prognozowana wartość polskiego rynku e-commerce w tym roku
Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego
Na internetowe zakupy wyraźnie częściej decydują się mężczyźni. Korzystanie z ofert w sieci deklaruje 89 procent panów. Wśród pań odsetek nieznacznie przekracza 79 procent.
Kobiety częściej kupują na internetowych aukcjach. Korzysta z nich ponad 70 procent ankietowanych, zakupy w sklepach deklaruje nieco ponad dwie trzecie kupujących internautek.
Mężczyźni dla odmiany preferują sklepy - z ich oferty korzysta trzech na czterech panów, którzy w sieci kupują. Wynik serwisów aukcyjnych jest wśród mężczyzn o 3 punkty procentowe niższy.
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Popularność aukcji internetowych, bez względu na wielkość miejscowości, z jakiej łączy się internauta, oscyluje na poziomie nieznacznie przekraczającym 70 procent. Podobny, stały poziom dotyczy serwisów ogłoszeniowych. Z tą różnicą, że odsetek użytkowników nigdzie nie przekracza 5 procent.
[
Polacy nie zamierzają oszczędzać na świętach ]( http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polacy;nie;zamierzaja;oszczedzac;na;swietach,51,0,556595.html )
Zupełnie inaczej rzecz ma się w przypadku e-sklepów. Im większa miejscowość, tym ich popularność jest większa.
W najmniejszych miejscowościach sięga niecałych 62 procent (to wynik o prawie 12 punktów niższy niż aukcje), a w dużych miastach jest to już prawie 79 procent (ponad 7 punktów przewagi nad aukcjami).
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Jeszcze wyraźniej trendy widać w zależności od zasobności portfela. Wśród osób zarabiających mniej - zdecydowanie większą popularność mają aukcje, a ze sklepów korzysta niewiele ponad 61 procent ankietowanych. Im sytuacja materialna lepsza, tym chętniej robimy zakupy w sklepach.
źródło: Badania ankietowe Money.pl
W przypadku korzystania z serwisów ogłoszeniowych zależności nie są już tak jednoznaczne. Odsetek użytkowników tej formy oscyluje w przedziale 3-4 procent. Wyraźna różnica widoczna jest jedynie w przypadku zarabiających najwięcej. Spośród internautów-klientów zarabiających miesięcznie ponad 5000 złotych, z ogłoszeń korzysta prawie 6,5 procent ankietowanych.
Z pierwszej ręki książki, z drugiej ubrania i części
[
Ranking sklepów internetowych Money.pl i Wprost ]( http://ranking.money.pl/2009/ )
Zdecydowanie najchętniej kupowanym w internecie towarem są książki. Do skorzystania z usług internetowych księgarni przyznaje się ponad połowa klientów e-sklepów.
Kolejne miejsca na liście produktów najchętniej kupowanych _ z pierwszej ręki _ zajmuje elektronika.
Co kupujemy w sklepach internetowych | |
---|---|
książki | 54,8% |
sprzęt RTV | 40,5% |
komputery i akcesoria | 37,8% |
artykuły AGD | 36,7% |
ubrania i buty | 31,2% |
kosmetyki | 26,2% |
bilety lotnicze, kolejowe, autokarowe | 26,1% |
sprzęt fotograficzny | 25,4% |
części samochodowe | 24,4% |
muzyka | 21,3% |
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Na aukcjach oczywiście również trafić można na rzeczy nowe, jednak badani przez Money.pl internauci przedmioty kosztowne kupują w ten sposób wyraźnie rzadziej niż w sklepach. Najchętniej licytujemy więc ubrania i buty oraz książki. Wyraźnie częściej niż w przypadku sklepów za pośrednictwem platform aukcyjnych właścicieli zmieniają zabawki i telefony komórkowe.
Co kupujemy na aukcjach internetowych | |
---|---|
ubrania i buty | 41,4% |
książki | 41,2% |
komputery i akcesoria | 31,4% |
sprzęt RTV | 29,7% |
części samochodowe | 27,5% |
kosmetyki | 26,9% |
artykuły AGD | 22,3% |
telefony komórkowe | 22,3% |
zabawki | 21,7% |
sprzęt fotograficzny | 18,3% |
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Z kolei wśród internetowych ogłoszeń najczęściej transakcją kończą się te dotyczące części samochodowych. Równie chętnie kupujemy dzięki nim także ubrania i buty. W czołówce najpopularniejszych towarów, które udaje się sprzedać ogłoszeniodawcom jest też sprzęt sportowy i turystyczny, którego próżno szukać w czołówce transakcji sklepowych czy aukcyjnych.
Co kupujemy za pośrednictwem serwisów ogłoszeniowych | |
---|---|
części samochodowe | 27,1% |
ubrania i buty | 27,1% |
książki | 25,6% |
sprzęt RTV | 17,3% |
artykuły AGD | 17,3% |
sprzęt sportowy i turystyczny | 14,3% |
komputery i akcesoria | 13,5% |
kosmetyki | 12,8% |
sprzęt fotograficzny | 12,8% |
zabawki | 10,5% |
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Ogłoszenia są jednocześnie sposobem na zdobycie przedmiotów niszowych, których w ofercie sklepów czy u osób wystawiających przedmioty na aukcjach znaleźć nie sposób. Co czwarty internauta, który przyznał się do kupienia czegoś _ z ogłoszenia _ zaznaczył, że przedmiot transakcji nie da się zakwalifikować do żadnej z najpopularniejszych kategorii, które można było wybrać w badaniu.
E-klientów będzie przybywało
Tylko 15 procent internautów deklaruje, że zakupów w sieci nie robi. Zdecydowanie przeważa wśród nich jeden argument - kupowany towar trzeba najpierw zobaczyć na własne oczy. Co szósty tłumaczy się brakiem zaufania do wirtualnych sprzedawców. Co dwunasty zaś - wini za to nieuczciwych i nierzetelnych sprzedających, z których usług skorzystał w przeszłości.
źródło: Badania ankietowe Money.pl
[
Co robi internauta, kiedy szef nie patrzy? ]( http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/co;robi;internauta;kiedy;szef;nie;patrzy,148,0,556180.html )
Jednak aż co trzeci internauta, który dziś nie kupuje w sieci, nie jest zdeklarowanym przeciwnikiem e-handlu. Co czwarta osoba z tej grupy nie potrafi jednoznacznie wskazać przyczyny omijania sklepów, aukcji czy ogłoszeń. Co szesnasta przyznaje, że w internecie kupować nie potrafi.
Z tych dwóch ostatnich grup rekrutować się będą zapewne nowi e-klienci. A że będzie ich przybywać, to niemal pewne. W badaniach Money.pl aż 92 procent ankietowanych odpowiedziało, że w przyszłości na pewno zrobi zakupy w sieci.
W badaniu ankietowym, przeprowadzonym w dniach 17-20 listopada
wzięło udział 4521 internautów Money.pl
| Raporty Money.pl na temat internetu w Polsce | |
| --- | --- |
| [
]( http://manager.money.pl/news/artykul/lup;polskich;piratow;jest;wart;2;5;mld;zl;rocznie,194,0,559810.html ) | Łup polskich piratów jest wart 2,5 mld zł rocznieCo trzeci internauta nie widzi nic złego w pobieraniu nielegalnych plików. Co czwarty uważa, że filmy i muzykę z internetu pobierać można za darmo i bez konsekwencji.* * |
| src="http://static1.money.pl/i/h/100/20836.jpg"/> | Polscy internauci: szósta siła w Unii Z sieci korzysta ponad 20 milionów Polaków. Nasz wkład w światową sieć wysoko notuje amerykańska CIA. Mamy dwunaste miejsce na świecie pod względem liczby internetowych adresów. |
| src="http://msp.money.pl/i/h/119/41335.jpg"/> | *Połowa reklamowych budżetów małych firm trafia do internetu * Przedsiębiorcy wydają na promocję w sieci ponad 2 razy więcej niż na reklamę w prasie i prawie 20 razy więcej niż w radiu i telewizji. |
| src="http://static1.money.pl/i/h/236/16108.jpg"/> | *To już 17 lat. Zobacz historię internetu w Polsce * 20 grudnia 1991 roku USA zniosły blokadę na połączenia komputerowe z naszego kraju. |