Liczba internetowych zamówień sięgnie w tym roku 40 milionów. Średnio do e-koszyka wkładamy towary za 268 złotych - wynika z raportu _ E-handel Polska 2009 _, przygotowanego przez Sklepy24.pl.
W Polsce działa dziś około 7,5 tysiąca sklepów internetowych. Niemal co piąty (18,5 procent) funkcjonuje w branży _ dom i ogród _. Jednak to w sklepach sprzedających w sieci sprzęt RTV, AGD i foto Polacy zostawiają najwięcej pieniędzy. Trafia do nich więcej niż co czwarta złotówka (27,6 procent), wydana w rodzimych sklepach internetowych.
Ale najczęściej kupowanymi w internecie produktami są książki i multimedia. W ciągu ostatniego roku sklepy z tej branży miały ponad 9,1 miliona zamówień, na łączną kwotę przeszło miliarda złotych.
E-handel w Polsce w podziale na branże | |||
---|---|---|---|
branża | sprzedaż w mld zł | ilość zamówień w milionach | udział w rynku pod względem liczby sklepów |
Foto i RTV-AGD | 2,65 | 4,71 | 8,9% |
Dom i Ogród | 1,38 | 2,65 | 18,2% |
Komputer | 1,05 | 1,83 | 8,8% |
Książki i Multimedia | 1,01 | 9,13 | 5,0% |
Sport i Turystyka | 0,73 | 3,01 | 6,9% |
Auto i Moto | 0,63 | 1,66 | 5,2% |
Odzież | 0,62 | 4,45 | 10,1% |
Prezenty i Akcesoria | 0,52 | 3,94 | 10,7% |
Zdrowie i Uroda | 0,43 | 3,28 | 10,2% |
Hobby | 0,35 | 2,24 | 5,7% |
Dziecko | 0,13 | 0,9 | 7,7% |
Delikatesy | 0,13 | 0,69 | 2,7% |
Suma: | 9,63 | 38,49 | 100% |
źródło: sklepy24.pl, raport _ e-Handel Polska 2009 _
Wielkości wyznaczone na podstawie ankiet po odrzuceniu sklepów o miesięcznej sprzedaży
mniejszej od 5 tys. zł oraz większej niż 5 mln zł.
W tym roku najwięcej nowych sklepów powstało w branży artykułów dziecięcych i w branży odzieżowej. W skali dwóch lat największy wzrost nastąpił w branży _ delikatesy _ (74 procent) oraz _ dom i ogród _ (62 procent).
Większość e-sklepów to nowi gracze na rynku
Ponad połowa działających w Polsce sklepów internetowych to projekty istniejące najwyżej dwa lata. Co ósmy to internetowy weteran, funkcjonujący od przeszło pięciu lat.
Najwięcej _ długowiecznych _ sklepów funkcjonuje w najbardziej tradycyjnej dla sieci branży, czyli _ książki i multimedia _. Ponad pięcioletnim stażem pochwalić się może co piąta e-księgarnia. Nieznacznie niższy odsetek mają pod tym względem sprzedawcy sprzętu RTV-AGD oraz akcesoriów hobbystycznych.
źródło: sklepy24.pl, raport _ e-Handel Polska 2009 _
Nieco ponad połowa e-sklepów (51,5 procent) prowadzi również sprzedaż w tradycyjnej, stacjonarnej formie, jednak sprzedawców, którzy działają jedynie w sieci wyraźnie przybywa. Dwa lata temu handlowanie równocześnie w świecie wirtualnym i realnym deklarowało 56,2 procent e-handlowców.
src="http://static1.money.pl/i/h//86/41302.jpg"/>85 procent internautów kupuje w sieci
_ - W pierwszych latach e-Handel był częściej uzupełnieniem tradycyjnych kanałów sprzedaży przedsiębiorców, budujących swoją obecność w internecie w oparciu o dotychczas posiadane procesy i zasoby. Dzięki dynamicznemu wzrostowi zainteresowania konsumentów tą forma zakupów, w ostatnich latach coraz częściej kanał internetowy może być głównym, a nawet wyłącznym pomysłem na biznes - _ tłumaczą autorzy raportu.
Mali górą
Prawie 84 procent polskich sklepów internetowych to mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające do 10 osób. Co piąty e-sklep to przedsięwzięcie jednoosobowe. Tylko co dwunasty zatrudnia więcej niż 20 pracowników.
Skali zatrudnienia trudno się jednak dziwić - połowa działających w naszym kraju sklepów internetowych nadaje mniej niż 100 przesyłek miesięcznie. Czyli - odliczając dni wolne od pracy - około 5 przesyłek dziennie. Tylko co dziesiąty sklep pochwalić się może realizowaniem ponad 1000 zamówień w ciągu miesiąca.
źródło: sklepy24.pl, raport _ e-Handel Polska 2009 _
W tym świetle nie powinny dziwić również wyniki sprzedaży. Co trzeci wirtualny sprzedawca ma miesięczny obrót nie przekraczający 10 tysięcy złotych. Tylko około 1300 e-sklepów sprzedaje rocznie towary warte ponad milion złotych.
Wśród osób, które kupowały już przez Internet prawie co trzecia deklaruje robienie e-zakupów kilka razy w miesiącu (30,3%), a ponad połowa (55%) kupuje przynajmniej kilka razy w roku.
Rosnące obroty w całym e-handlu są jednak widoczne również w wynikach badań. Rok temu obroty ponad 41 procent sklepów nie przekraczały 10 tysięcy złotych. W tym roku jest ich już o prawie 7 punktów procentowych mniej.
Płacimy przelewem lub przy odbiorze
Przeciętne zamówienie w sklepie internetowym jest warte 268 złotych 74 grosze. Jednak ponad dwukrotnie więcej płacimy średnio za zakupy sprzętu komputerowego czy artykułów RTV-AGD-foto. Najmniejszą wartość ma natomiast statystyczne zamówienie w internetowej księgarni.
źródło: sklepy24.pl, raport _ e-Handel Polska 2009 _
Najczęściej udostępnianą przez e-sklepy formą płatności są: przedpłata na konto (ponad 86 procent) i płatność przy odbiorze (ponad 85 procent). Prawie połowa sklepów (47 procent) honoruje karty kredytowe, a w co piątym (22 procent) zapłacić już można za pomocą PayPal.
Większość e-klientów kupuje przez internet by zaoszczędzić czas i dla wygody (44,9%) oraz by łatwo i szybko porównać dużą liczbę produktów (39,8%). Dopiero trzecie miejsce zajmują ceny (26,4%).
E-sklepy zakupy najczęściej wysyłają za pośrednictwem firm kurierskich. Tę formę przesyłki oferuje ponad 83 procent z nich. Pocztą Polską zamówiony towar prześle nam trzy czwarte (76 procent) internetowych handlowców, a ponad połowa (57 procent) oferuje możliwość odbioru osobistego.
Przyszłość to sklepy specjalistyczne
Autorzy raportu stawiają wniosek, że przyszłość w polskim e-handlu mają sklepy wyspecjalizowane w konkretnym asortymencie. Ponad jedna trzecia rynkowych graczy przewiduje, że właśnie taka działalność będzie się opłacała najbardziej.
Tylko co piąty przepytany przez autorów raportu sprzedawca jest przekonany, że to jak najszerszy wachlarz oferowanych towarów jest najlepszym sposobem na rynkowy sukces.
źródło: sklepy24.pl, raport _ e-Handel Polska 2009 _
Która teza okaże się trafna? O tym zdecydują ostatecznie klienci. A tych - jak wynika z listopadowego badania Money.pl - wciąż przybywa.
*Prawie co piąty internauta *podkreśla, że są produkty, których nigdy nie kupi w sieci. Najczęściej wymieniane są: obuwie i inna odzież, żywność, lekarstwa i kosmetyki oraz sprzęt AGD-RTV.
Dziś już trzech na czterech internautów przyznaje się do kupowania w wirtualnych sklepach. A jeśli wierzyć deklaracjom, zakupy w wirtualnych sklepach w najbliższym czasie chce zrobić ponad 90 procent ankietowanych użytkowników sieci.
Co może przekonać Polaków do częstszych zakupów w przyszłości? Ankietowani przez autorów raportu internauci wskazywali przede wszystkim na jeszcze niższe ceny (47,6 procent) i bogatsza niż dziś oferta sklepów (40,7 procent). Co czwarty użytkownik sieci (23,7 procent) liczy na poprawę bezpieczeństwa zakupów. Warto podkreślić, że kwestie bezpieczeństwa są dla nas ważniejsze niż krótszy termin dostawy. Ten argument wskazało 21,4 procent badanych.
| [ **
]( http://www.sklepy24.pl/zakupy/raport_e-handel_2009 ) | Raport e-Handel Polska 2009 Raport _ E-handel Polska 2009 _ powstał na podstawie badań ankietowych, prowadzonych od 26 czerwca do 9 lipca 2009 roku. Wzięło w nich udział 616 sklepów internetowych oraz - od 9 września do 19 października 2009 roku - 5643 internautów poszukujących dóbr konsumpcyjnych dostępnych w sklepach internetowych. Pobierz pełny raport w PDF Medialnym patronem raportu jest
** |
| --- | --- |
| Raporty Money.pl na temat internetu w Polsce | |
| --- | --- |
| [
]( http://manager.money.pl/news/artykul/lup;polskich;piratow;jest;wart;2;5;mld;zl;rocznie,194,0,559810.html ) | Łup polskich piratów jest wart 2,5 mld zł rocznieCo trzeci internauta nie widzi nic złego w pobieraniu nielegalnych plików. Co czwarty uważa, że filmy i muzykę z internetu pobierać można za darmo i bez konsekwencji.* * |
| src="http://static1.money.pl/i/h/100/20836.jpg"/> | Polscy internauci: szósta siła w Unii Z sieci korzysta ponad 20 milionów Polaków. Nasz wkład w światową sieć wysoko notuje amerykańska CIA. Mamy dwunaste miejsce na świecie pod względem liczby internetowych adresów. |
| src="http://msp.money.pl/i/h/119/41335.jpg"/> | *Połowa reklamowych budżetów małych firm trafia do internetu * Przedsiębiorcy wydają na promocję w sieci ponad 2 razy więcej niż na reklamę w prasie i prawie 20 razy więcej niż w radiu i telewizji. |
| src="http://static1.money.pl/i/h/236/16108.jpg"/> | *To już 17 lat. Zobacz historię internetu w Polsce * 20 grudnia 1991 roku USA zniosły blokadę na połączenia komputerowe z naszego kraju. |