Profesjonalne badania to wydatek od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Efekty potrafią być jednak o 25 procent lepsze niż w przypadku reklamy - wynika z raportu Interaktywnie.com.
Termin _ web-usablility _, czyli inaczej mówiąc użyteczność serwisów internetowych to zbiór zasad, którymi powinien się kierować każdy twórca stron www, by jego strona była przyjazna dla internautów. W dużym uproszczeniu, użyteczność polega na:
- intuicyjnej nawigacji,
- łatwym i szybkim dostępie do poszukiwanej informacji,
- zrozumiałej dla użytkownika komunikacji.
Sprawa wydaje się prosta, ale jak wynika z raportu Interaktywnie.com - to tylko pozory. _ - W wielu branżach, takich jak bankowość, telekomunikacja czy e-commerce, skończyły się możliwości konkurowania ceną i kartą przetargową staje się jakość oferty i unikalne funkcjonalności - _ piszą autorzy raportu. [ **
** ]( http://www.money.pl/gospodarka/ngospodarka/ebiznes/artykul/general;motors;sprzedaje;auta;na;ebay,1,0,519425.html )Zobacz także: General Motors sprzedaje auta na eBay
Dlatego duże firmy, prowadzące działalność w internecie, stawiają na optymalizację formularzy i koszyka zakupów, pozycjonowanie czy dopasowanie produktu do potrzeb klientów.
Te działania wpływają wyraźnie na zwiększenie zysku ze sprzedaży. _ - Wskaźnik rentowności wydatków na usabililty jest kilkukrotnie wyższy niż w przypadku inwestycji w reklamę na rynku e-commerce. Po 12 miesiącach może być nawet do 25 procent wyższy - _ twierdzą autorzy raportu.
Warto jednak podkreślić, że wydatki na profesjonalne badania użyteczności do tanich nie należą.
Ile kosztuje badanie użyteczności | |
---|---|
Technika badawcza | Szacunkowy koszt |
*Eyetracking *Badanie, które na podstawie śledzenia ruchów oczu pokazuje, które elementy strony przyciągają wzrok użytkowników | 8 - 35 tysięcy złotych |
*Sortowanie kart (badanie grupy 40 osób) *Badane osoby otrzymują zestaw informacji, które muszą pogrupować w struktury. Wynik można wykorzystać np. do budowy intuicyjnej nawigacji | 26 tysięcy złotych |
*Wywiad *Metoda pozwala pogłębić wiedzę o użytkowniku, jego preferencjach i oczekiwaniach. Istotne jest to aby podczas wykonywania poszczególnych zadań, użytkownik _ głośno myślał _ | ponad 20 tysięcy złotych |
*Obserwacja *Badanie mimiki i wyraz twarzy użytkownika podczas korzystania z serwisu. Mowę ciała trudniej jest kontrolować, dlatego stanowi ona cenną informację | ponad 20 tysięcy złotych |
*Testy fokusowe *Badanie reakcji na koncepcje i pomysły, na bazie których ma powstać nowy serwis internetowy lub aplikacja | 10 - 15 tysięcy złotych |
Testy A/B *Technika polegająca na przetestowaniu przez użytkowników dwóch konkurencyjnych wersji (A i B) tej samej strony * | do 10 tysięcy złotych |
*Clicktracking *Technika śledzenia drogi kliknięć użytkownika podczas przeglądania serwisu. Efektem są tzw. _ mapy kliknięć _ | 5 - 6 tysięcy złotych |
Ze względu na ceny, szeroko zakrojone badania użyteczności i wdrażanie ich wyników to usługi, na które pozwolić sobie mogą więksi gracze w internetowym biznesie.
Jest to jednak gra warta świeczki. Autorzy raportu zwracają bowiem uwagę na zjawisko tzw. _ ślepoty banerowej _. Badania potwierdzają tezę, że podświadome ignorowanie reklamy banerowej nasila się wraz z wiekiem. _ - Starsi użytkownicy mają również mniejszą tolerancję dla inwazyjnych form reklamowych, jak np. reklama z dźwiękiem czy wideo - _ podkreślają eksperci Interaktywnie.com.
|