Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Pełnomocnik rządu ds. CPK podał wstępny koszt priorytetowej linii KDP. Zapowiedział "optymalizację"

17
Podziel się:

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury podał szacowany koszt budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Mowa o ok. 150 mln zł za kilometr.

Pełnomocnik rządu ds. CPK podał wstępny koszt priorytetowej linii KDP. Zapowiedział "optymalizację"
Pociąg Pendolino PKP Intercity (money.pl, Rafał Parczewski)

Spółka CPK zapowiedziała ponowną analizę programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada m.in. budowę setek kilometrów linii Kolei Dużych Prędkości. Niezagrożony ma być tzw. igrek, czyli planowana od co najmniej kilkunastu lat trasa między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Długość linii to łącznie 480 km. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek w czwartek (25 kwietnia) na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury powiedział, że szacowany koszt inwestycji to 72 mld zł.

- Bez zakupu taboru, to dla uproszczenia 150 mln zł za 1 km linii - powiedział Maciej Lasek i stwierdził, że to "bardzo wysoki koszt". Poinformował jednocześnie, że obecnie prowadzone są prace nad optymalizacją kosztową tego projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Fala zwolnień w Polsce. Dominują te branże. "Pęka bańka"

Pierwsza linia KDP w Polsce. Z czego zrezygnują nowe władze CPK?

Nie są na razie znane szczegóły ani założenia wspomnianej "optymalizacji". Z reguły oznacza to jednak ograniczenia. Przykładowo podczas podobnego procesu ws. budowy zachodniej obwodnicy Łodzi (drogi ekspresowej S14) usunięto z realizacji część węzłów.

Lasek wyjaśnił, że w koszty priorytetowej linii KDP wchodzą takie fragmenty, które są bardzo drogie, jak choćby tunel wyjściowy z Warszawy pod Odolanami, który ma mieć niespełna 10 km długości, a koszt jego budowy szacowany jest na 5,5 mld zł.

Innym kosztownym elementem jest tunel ze stacją kolejową pod lotniskiem w Baranowie, tunel przed wlotem do Łodzi, czy tunel dużych prędkości między stacją Łódź Fabryczna a przystankiem Retkinia. Lasek nie podał jednak szacunkowych wartości tych projektów.

Zgodnie z pierwotnym planem linia Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław miała być uruchomiona mniej więcej w 2028 r. W stolicy woj. łódzkiego rozpoczęły się już prace przygotowawcze do budowy tunelu KDP, czym zajmuje się m.in. firma Budimex.

Maciej Lasek jeszcze w grudniu 2023 r. zapewniał, że budowa "igreka" to pewniak, jeśli chodzi o realizację programu kolejowego CPK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(17)
Plany plany
6 dni temu
Na zakończenie tej linii kolejowej okarze się że koszt to 72 mld razy dwa bo coś przeoczono
Plany plany
6 dni temu
Na zakończenie tej linii kolejowej okarze się że koszt to 72 mld razy dwa bo coś przeoczono
Moroo
1 tyg. temu
Zeby ta optymalizacja nie dotyczyla budowlancow
luxtorpeda
1 tyg. temu
w polsce to jest niewykonalne
Dariii
1 tyg. temu
Poczekajcie jeszcze kilka lat ,zmieni sie rzad ponownie ,wróci PIS do władzy, zrobią czystkę w PO i wszystkie uwalone projekty wrócą na właściwą drogę.