Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PGO
|
aktualizacja

Pierwsze prace budowlane przy CPK. Horała podał termin. Co z wywłaszczeniami?

Podziel się:

Wygląda na to, że latem tego roku rozpoczniemy pierwsze prace budowlane, bez żadnych przymusowych wywłaszczeń, tylko na gruntach, które zostały CPK sprzedane dobrowolnie - poinformował na antenie Radia Katowice pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała.

Pierwsze prace budowlane przy CPK. Horała podał termin. Co z wywłaszczeniami?
Marcin Horała (Getty Images, Mateusz Włodarczyk)

Pytany o trwające również na Śląsku protesty mieszkańców i części samorządowców, którzy nie godzą się, by przez ich tereny przebiegały prowadzące do Centralnego Portu Komunikacyjnego koleje dużych prędkości, Horała wskazał, że "po to jest niezwykle długi, żmudny, wieloetapowy, wielowariantowy etap prac planistycznych, żeby jak najbardziej tego rodzaju problemy zminimalizować".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wywłaszczenia pod CPK. Horała podał stawki

Budowa CPK. Pierwsze prace latem 2023

- Najpierw mamy etap dobrowolnych nabyć po ustaleniu lokalizacji - wtedy, kiedy osoba, której nie odpowiadają zaproponowane warunki, może po prostu nie przyjąć tej oferty. Przykład samego Baranowa i samego lotniska CPK, gdzie ten etap prac już się toczy, pokazuje, że jednak te oferty są korzystne, są atrakcyjne - ocenił pełnomocnik, który jest także wiceministrem funduszy i polityki regionalnej.

Ponad 400 hektarów już mamy (w Baranowie - red.) kupionych, kolejne ponad 400 hektarów w uzgodnieniach, czyli że już dogadaliśmy się co do ceny, jest tylko pewna formalność. Koniec końców wygląda na to, że latem tego roku rozpoczniemy pierwsze prace budowlane bez żadnych przymusowych wywłaszczeń, tylko na gruntach, które zostały CPK sprzedane dobrowolnie powiedział w Radiu Katowice Horała.

Protesty ws. budowy CPK. "Dezinformacja"

Zdaniem Horały ludzie protestujący przeciwko CPK i prowadzącym do niego liniom kolejowym obawiają się głównie tego, że w zamian za swoje domy i tereny nie otrzymają pieniędzy pozwalających na zakup innej, podobnej nieruchomości.

- To jest po prostu dezinformacja, to jest nieprawda. Akurat warunki wykupu, program dobrowolnych nabyć, później odszkodowania za wywłaszczenia, w programie CPK są lepsze niż we wszystkich innych do tej pory prowadzonych takich programach, jak budowa autostrad itd. - zaznaczył Marcin Horała.

Jak ocenił, obecnego etapu prac nie należy postrzegać w kategoriach toczącej się "walki", ale rozmów i konsultacji. - Wiadomo, że inwestor stara się, żeby jak najmniej było takich kolizji i takich przypadków, ale też każdy rozsądny człowiek rozumie, że nie sposób nic większego zbudować, żeby wszyscy byli zadowoleni, żeby żaden, ani jeden taki przypadek się nie trafił - mówił wiceminister.

Obawy przed wywłaszczeniami

Pytany, czy sam broniłby swojego "domu marzeń", gdyby stał on na terenie, przez który ma przejść linia kolejowa, Horała ocenił, iż ten, kogo dotyczy taki przypadek, "prawdopodobnie otrzyma odszkodowanie, które pozwoli mu w innym miejscu zbudować dom lepszy, większy, albo zbudować taki sam i jeszcze kupić sobie samochód czy parę razy pojechać na bardzo atrakcyjne wakacje".

- Nigdy przeprowadzka nie jest rzeczą przyjemną, ale chyba każdy się zgodzi, że nie jest to przypadek jakiejś szczególnej krzywdy - podsumował pełnomocnik rządu.

Jak mówił, tzw. wariant inwestorski dotyczący przebiegu kolei dużych prędkości na odcinku Katowice-Ostrawa nie został jeszcze wybrany. Zdaniem wiceministra moment, kiedy konsultacje dobiegną końca, może być już bliski. Zastrzegł jednak, że na obecnym etapie nie chce składać konkretnych deklaracji w sprawie terminu. Podkreślił, że teren Śląska jest pod tym względem szczególnie trudny m.in. ze względu na obszary aktywności górniczej, kwestie ochrony środowiska i dużą urbanizację.

Koleją do Lwowa

Nawiązując do projektu rozbudowy sieci kolei dużych prędkości do Lwowa, a w perspektywie także do Kijowa, Horała potwierdził, że w porozumieniu ze stroną ukraińską rozpoczęto prace nad studium wykonalności takiego przedsięwzięcia. - Oczywiście zakończenie etapu planistycznego i fizyczne rozpoczęcie prac budowlanych jest warunkowane zakończeniem wojny - powiedział.

Projekt włączenia się Ukrainy w europejską sieć kolejową w europejskim standardzie torów to jeden z flagowych projektów przewidywanej odbudowy Ukrainy po wojnie. Takie połączenie standardem kolei dużych prędkości - czyli bardzo szybkie, w pięć godzin pociągiem z Kijowa do Warszawy - jest bardzo realne - mówił wiceminister.

Według Horały tradycyjny szlak kolejowy do Lwowa - przez Rzeszów, Przemyśl i Medykę - pozostanie bardzo ważny, jednak dla kolei dużych prędkości rozważany jest szlak ze Lwowa przez Lublin do CPK i Warszawy, a dalej na zachód, północ czy południe. - Polska i CPK będzie sercem systemu kolei dużych prędkości w Europie Środkowej - ocenił pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak mówił, Lotnisko im. Chopina w Warszawie jest obecnie 30-35 pod względem wielkości portem lotniczym w Europie, za a CPK w pierwszym etapie ma być 8-12. dużym europejskim lotniskiem. - To jest szyte na naszą miarę, na nasze potrzeby - ocenił w Radiu Katowice Horała.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP