Nominalnie autostrady są w Polsce tańsze, niż w większości krajów Unii Europejskiej. Jednak, gdy stawki zestawimy ze średnimi pensjami, okaże się, że relatywnie za przejazd płacimy cztery razy więcej niż Francuzi - wyliczył Money.pl.
W Polsce przejechanie kilometra autostrady samochodem osobowym kosztuje ponad 6 eurocentów. Prawie tyle, co średni koszt przejazdu autostradą po Włoszech czy Portugalii.
Ile kosztują autostrady | |
---|---|
Portugalia | 0,06 euro/km |
Francja | 0,07 euro/km |
Włochy | 0,06 euro/km |
Słowenia | 0,04 euro/km |
Hiszpania | 0,08 euro/km |
Polska | 0,06 euro/km |
Źródło: ViaMichelin
W Polsce jest 699 kilometrów autostrad z czego płatnych 236. Opłatę uiszcza się za przejechanie konkretnego odcinka. W wielu krajach Unii Europejskiej za autostrady płaci się wykupując okresowe winiety. Dlatego trudno porównać tamtejsze koszty podróżowania samochodem do tych ponoszonych w Polsce.
Dlatego Money.pl porównał krajowe stawki z tymi, które obowiązują w Portugalii, Francji i Hiszpanii. To jedne z tych krajów, w których obowiązuje zbliżony do polskiego system pobierania opłat.
Ile kilometrów można przejechać za średnią pensję w wybranych krajach | |
---|---|
Francja | 36328 km |
Hiszpania | 21287 km |
Portugalia | 20433 km |
Polska | 8700 km |
Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych Eurostatu o średnich pensjach (za 2005 rok)
W Polsce najdrożej
( http://static1.money.pl/i/a/48/17712.jpg Kliknij, aby zobaczyć mapę z istniejącymi autostradami )
_ Kliknij, aby zobaczyć mapę z istniejącymi autostradami _
Źródło: GDDKiA Z wyliczeń Money.pl wynika, że za średnią pensję Francuz może przejechać cztery razy dłuższy dystans, a Hiszpan i Portugalczyk ponad dwa razy dłuższy niż Polak.
Każdy kierowca ma wybór - zamiast jeździć drogimi autostradami, może korzystać z bezpłatnych dróg krajowych. Jednak nie trzeba pisać, jaki mają one standard i w jakim są stanie. Tak więc jest to wybór tylko pozorny.
Budujemy autostrady
Do 2012 roku planowane jest wybudowanie dodatkowo ponad 900 kilometrów płatnych autostrad. Od 1989 roku w Polsce wybudowano 550 kilometrów autostrad. Średnio ok. 30 kilometrów rocznie.
( http://static1.money.pl/i/a/49/17713.jpg Kliknij, aby zobaczyć mapę z planowanymi do 2012 roku aitostradami )
_ Kliknij, aby zobaczyć mapę z planowanymi do 2012 roku autostradami _
Źródło: GDDKiAW listopadzie 2008 roku ma zostać oddany do użytku liczący 75 kilometrów odcinek autostrady A1. Nie wiadomo jednak, czy cena za przejechany kilometr A1 ulegnie zmianie.
Aby zdążyć do 2012 roku wybudować kolejne 900 kilometrów, trzeba będzie budować autostrady w tempie ok. 225 kilometrów na rok. Tempo budowy będzie więc musiało zostać zwiększone aż o 750 procent!
Koszty przejazdu nowych odcinków - zastrzega Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - będą znane nie wcześniej niż w 2010 roku.
| Kraje UE gdzie autostrady są bezpłatne |
| --- |
| Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Holandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania. |
Plany są ambitne, ale kończą się na skubaniu kierowców
Opłaty za autostrady w naszym kraju pobierają spółki Autostrada Wielkopolska (autostrada A2), Stalexport Autostrada Małopolska (autostrada A4)
i GTC (autostrada A1).
Budowa dróg była celem niejednego ministra. Marek Pol zakładał, że w latach 2002 - 2005 zostanie wybudowanych ponad 500 kilometrów autostrad. Po tym ministrze nie zostały nowe drogi, za to pozostał podatek, który wprowadził. Od czasów Marka Pola płacąc za tankowanie zasilamy budżet dodatkowo opłatą paliwową.
Nie przeszedł inny pomysł tego ministra - wprowadzenie winiet na drogi krajowe, a z pozyskanych w ten sposób pieniędzy finansować drogowe inwestycje. Politycznie pomysł był trudny do przeforsowania. Opór kierowców przed płaceniem za jeżdżenie po dziurawych drogach był zbyt wielki.
Jednak na Marku Polu tego typu pomysły się nie skończyły. Opłaty za przejazd drogami ekspresowymi chciał wprowadzić minister w rządzie PiS-uJerzy Polaczek. Najpierw płacić mieli kierowcy ciężarówek, a docelowo wszyscy. Teraz nie wiadomo, co będzie z tymi planami.
| Koncesjonariusze pod lupą UOKiK |
| --- |
| Autostrada Wielkopolska posiada koncesję na budowę i eksploatację płatnej autostrady A2, na odcinku Konin - Nowy Tomyśl. Spółka ma wyłączne prawo pobierania opłat za przejazd tą drogą. Od czerwca do listopada 2007 roku autostrada była remontowana. Do UOKiK wpłynęła skarga konsumenta dotycząca żądania od kierowców pełnej stawki opłat za przejazd w czasie remontu. Zdaniem kierowców, opłaty za korzystanie z autostrad w czasie ich remontów powinny być albo odpowiednio zmniejszone, albo - na czas utrudnień - całkowicie zniesione. UOKiK wszczął w lutym postępowanie antymonopolowe w tej sprawie. Nie jest ono jedyne. UOKiK bada również czy koncesjonariusz trasy A4 - spółka Stalexport Autostrada Małopolska - nie naruszył w ten sposób prawa. |