Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Depresyjna część Polski

0
Podziel się:

Największy europejski zamek zobaczyć można w Malborku, a niezwykłe mosty kolejowe w Tczewie.

Depresyjna część Polski
(Carta Blanca)

Żuławy Wiślane to nie tylko najniżej położony, depresyjny obszar Polski i zaplecze rolnicze Trójmiasta. Znany jest też pod nazwą Mała Holandia, gdyż podobnie jak Niderlandy zostały pocięte siecią kanałów i rowów melioracyjnych, oddzielonych groblami i śluzami.

Nieprzypadkowo sprowadzeni na te tereny przez króla Zygmunta II Augusta niderlandzcy menonici potrafili zagospodarować podmokły teren. Prześladowani u siebie w kraju, tolerancyjnie traktowani w ówczesnej Rzeczypospolitej, osiedlili się i mieszkali na Żuławach do II wojny światowej.

Pozostały po nich obiekty uznane za zabytki: zagrody z domami podcieniowymi lub skupiające pod jednym dachem mieszkanie, oborę i stodołę - ustawione w jednej linii, na planie krzyża lub w kształcie litery L, oraz wiatraki, oryginalne cmentarze i przydrożne kapliczki. Obiekty te można zobaczyć m.in. w Żuławkach, Drewnicy i Nowej Kościelnicy.

Malbork jest położony na południowym skraju płaskich Żuław Wiślanych, nad wschodnim deltowym ramieniem Wisły - Nogatem. Historia miasta ściśle wiąże się z gotyckim zamkiem, który jest największą ceglaną warownią w Europie (na zdjęciu). Zakonnicy Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie zwani Krzyżakami rozpoczęli budowę Zamku Maryi (niem. Marienburg) ok. 1274 r.

W 1286 r. miasto założone przy zamku otrzymało przywilej lokacyjny. Ważną datą w dziejach Malborka był rok 1309. Wówczas to Wielki Mistrz Zakonu Siegfried von Feuchtwanger przeniósł tu z Wenecji swoją siedzibę. Zamek odgrywał odtąd rolę stolicy jednego z najpotężniejszych państw w regionie południowego wybrzeża Bałtyku.

Warownia została zaplanowana zgodnie z najnowocześniejszymi rozwiązaniami architektonicznymi średniowiecznych fortyfikacji. Zamek składa się z trzech części, wielokrotnie przebudowywanych.

( http://static1.money.pl/i/a/61/17469.jpg Mosty kolejowe w Tczewie )
_ Mosty kolejowe w Tczewie _
Fot. Carta Blanca Najstarszy jest Zamek Wysoki - otoczona murami regularna czteroskrzydłowa budowla z arkadowym dziedzińcem, łącząca funkcje klasztorne z obronnymi. Znajduje się w nim m.in. kościół Najświętszej Marii Panny z prezbiterium i kaplicą św. Anny - miejscem wiecznego spoczynku wielkich mistrzów.

Podzamcze zmieniono w reprezentacyjny Zamek Średni, w którym przyjmowano rycerstwo z zachodniej Europy. W tym właśnie zamku znajduje się Pałac Wielkiego Mistrza i unikalny w skali światowej Wielki Refektarz. W XIV i 1. połowie XV w. rozbudowano przedzamcze zwane Zamkiem Niskim, które pełniło przede wszystkim funkcje gospodarcze.

Znajdowały się tu m.in.: Karwan - zbrojownia, czteropiętrowy spichlerz, apteka, ludwisarnia, stajnie i browar. Trzy zamki w latach 1330-1350 otoczono nowymi obwarowaniami z basztami, bramami Mostową i Krawiecką oraz Wieżą Maślankową. W 1365 r. połączono je z murami miasta.

W Tczewie znajduje się kilkanaście mostów. Dwa z nich, XIX-wieczne mosty kolejowe, po II wojnie światowej odbudowane, stanowią istny skansen konstrukcji przęseł kolejno wymienianych w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Starszy, obecnie drogowy, jest trzecim pod względem długości na Wiśle - ma 1073 m.

W Jantarze archeolodzy odkryli blisko tysiąc śladów warsztatów obróbki bursztynu. Dziś tradycję podtrzymują uczestnicy odbywających się tu w sierpniu Mistrzostw Świata w Poławianiu Bursztynu.

turystyka
pomorskie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)