Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WS
|

SUV-y powinny płacić więcej za parkowanie? Tak postanowiła już Francja

29
Podziel się:

Od stycznia 2024 roku właściciele SUV-ów mogą spodziewać się wyższych opłat za parkowanie we francuskiej stolicy. Wyborcza.biz podaje, że coraz częściej mieszkańcom polskich ulic przeszkadza fakt, że samochody te zajmują nierzadko dwa miejsca parkingowe.

SUV-y powinny płacić więcej za parkowanie? Tak postanowiła już Francja
Właściciele SUV-ów nie mieszczą się na polskich parkingach (Agencja Wyborcza.pl, Maciek Jaźwiecki)

Wyborcza.biz powołuje się na dane przeprowadzone przez brytyjski portal CarGuru, z którego wynika, że współczesne auta są większe aż o 55 proc. w porównaniu z tymi z lat 70. Dziś range rover zajmuje do 86 proc. miejsca standardowego miejsca parkingowego, co oznacza, że kierowcy pozostaje jedynie 21 cm, aby mógł swobodnie wysiąść.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zakaz aut spalinowych w UE. Ekspertka: chodzi o przesiadkę do autobusów i pociągów

Miejsca postojowe w Polsce

Zgodnie z polskimi przepisami miejsce postojowe dla samochodu osobowego powinno mieć wymiary wynoszące co najmniej 2,5 m szerokości i 5 m długości.

Serwis zauważa, że niektórym autom już teraz trudno wpasować się w te wymiary. Np. bmw x7 ma 5,181 m długości i 2 m szerokości. Audi q8 ma z kolei 4,986 m długości i 1,995 m szerokości (a 2,19 m z lusterkami). Renault escape mierzy 4,722 m długości i 1,843 szerokości - przykładów takich można mnożyć.

Mieszkańcy narzekają

- W przestrzeni miejskiej SUV-y często nie mieszczą się na typowych miejscach postojowych i zdarza się, że ich tył nadwiesza się na chodnik, utrudniając przejście pieszym. Obserwujemy takie przypadki np. na praskich podwórkach - mówią Wyborcza.biz aktywiści ze stowarzyszenia Porozumienie dla Pragi.

Zauważają, że za wygodę właścicieli SUV-ów płacą wszyscy - przez konieczność częstszych napraw chodników niedostosowanych do przenoszenia zwiększonych obciążeń czy stwarzanie zagrożenia przez parkowanie w rejonie przejść dla pieszych.

Problem dostrzeżono już w niektórych europejskich miastach. Jak czytamy, Paryż zmusi kierowców większych i cięższych samochodów do płacenia wyższych opłat za parkowanie. Opłaty będą zależne od rozmiaru, wagi i typu silnika. Mówi się jednak, że podwyżki ominą elektryczne SUV-y, a także te należące do rodzin wielodzietnych.

- W Polsce zbliżone rozwiązanie już obowiązuje i wynika z ogólnych przepisów ruchu drogowego. Przecież zakazane jest parkowanie na chodniku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 2,5 t - komentuje dla Wyborcza.biz Tomasz Majchrzak z Wydziału Komunikacji Społecznej ZDM w Poznaniu.

I dodaje, że w praktyce oznacza to, że większość aut typu SUV nie może parkować na chodnikach. Postój takich pojazdów w innych miejscach, np. na jezdni lub parkingu, jest dopuszczony również na zasadach ogólnych

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(29)
DDD
9 miesięcy temu
Araby przesiedli się z wielbłądów na super bryki ,nam zaś pozostanie sprowadzić ich dromadery z małym przebiegiem . Tylko jeszcze pytanie czy zmieści się w już normie emisji CO2.
Aaaa
9 miesięcy temu
I juz sie spodobało zeby za głupoty nowe płatności były w PL? Mało Polacy płacą za wszystko??
Bbhg
9 miesięcy temu
A ja uważam że dwa i pół metra to już w latach 70 było mało. Wszyscy płacimy podatek drogowy w paliwie więc może najwyższy czas żeby ładowarki elektryków też były dociążone podatkiem drogowym bo właściciele najcięższych aut są uprzywilejowani bezprawnie.
ZSeek
9 miesięcy temu
GW znowu szczuje Polaków na Polaków, w tym są wybitni
JaZHajnołki
9 miesięcy temu
Ot takie szczucie jednych na drugich - auta elektryczne sa duzo wiekszym zagrożeniem - widac to po pożarze samochodowca. Powinien byc całokowity zakaz parkowania takich aut na chodnikach i wogóle w centrach miast. Ale nik to tym nie mowi. Cicho sza. Ekologicznie......
...
Następna strona