Ograniczanie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy, problemy z reklamacją - to naruszenia prawa stosowane przez dostawców Internetu - ocenia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dziś przypada Dzień Bezpiecznego Internetu. Tymczasem z raportu rzeczników konsumentów wynika, że internauci coraz częściej skarżą się na złą jakość usług, świadczonych przez dostawców sieci.
Prezes UOKiK Marek Niechciał (na zdjęciu) prowadzi blisko dwadzieścia postępowań w podobnych sprawach. Urząd prowadzi także ogólnopolską kontrolę alternatywnych operatorów usług telekomunikacyjnych i internetowych.
_ Jak podaje GUS wzrasta liczba gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu - w 2007 roku było ich ponad 40 proc. _- _ Stwierdzone przez Urząd naruszenia prawa dotyczą m.in. ograniczania odpowiedzialności za nienależyte wykonanie usługi. Przedsiębiorcy ograniczają swoją odpowiedzialność np. do wysokości 1/30 opłaty abonamentowej, za każdy dzień w którym przerwa w świadczeniu usług trwała dłużej niż 12 godzin. Ponadto odpowiedzialność operatora nie może przekroczyć wartości dwumiesięcznej opłaty abonamentowej _ - wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK
Zdaniem Prezesa UOKiK tego typu praktyki są niezgodne z prawem i niedopuszczalne. Tym bardziej, że w sytuacji kiedy to konsument łamie umowę, dostawca może żądać odszkodowania w pełnej wysokości.
Prezes UOKiK kwestionuje także postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do ograniczenia świadczenia usługi, uzasadniając to np. względami technicznymi, ekonomicznymi lub prawnymi.
- _ Zdaniem Urzędu może to spowodować sytuację, w której konsument nie będzie miał dostępu do Internetu, a zobowiązany będzie do wnoszenia opłat w pełnej wysokości _ - tłumaczy Małgorzata Cieloch.
_ Dane kontaktowe powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów można znaleźć w serwisie prawo.money.plhref="http://prawo.money.pl/bazy-teleadresowe/rzecznicy-konsumentow/"> _Przedsiębiorcy często nie informują też w umowach o warunkach składania reklamacji, choć jest to ich obowiązek.
- Warto czytać regulaminy i załączniki. W przypadku umowy - sprawdzić, czy dostawca nie umieścił w niej klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne - przypomina rzeczniczka UOKiK. - W razie problemów z dostawcami Internetu konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów.