Deutsche Post i Deutsche Bahn walczą o duże zlecenia bundeswery z zakresu zarządzania magazynami i transportu.
Bundeswera sprawdza możliwość przeniesienia większej części swojej szacowanej na trzy miliardy euro logistyki na firmy zewnętrzne. O zlecenia walczą przede wszystkim Deutsche Post i Deutsche Bahn ze swoimi firmami córkami DHL i Schenker.
Otwarte drzwi do kapitału prywatnego
Jak potwierdza rzecznik ministerstwa obrony, pierwszym krokiem może być przeniesienie na firmy zewnętrzne całej podstawowej logistyki bundeswery, w tym magazynowania oraz transportu broni i amunicji. Zainteresowani muszą złożyć w tym tygodniu swoje koncepty dla projektu. _ Branża szacuje wartość zlecenia na magazynowanie i transport broni na 800 mln euro. _ Po ocenie złożonych konceptów przetarg mógłby zostać ogłoszony w roku 2008.
Celem kooperacji z firmami prywatnymi jest, poza obniżeniem kosztów, przede wszystkim wyższa efektywność ekonomiczna, dostęp do kapitału prywatnego i odciążenie bundeswery od zadań nienależących do głównego zakresu działań armii. Jak powiedział wiceadmirał Wolfram Kühn, zastępca generalnego inspektora bundeswery, „W przypadku tego projektu logistycznego bundeswera liczy na wielomilionowe oszczędności".
Schenker chce więcej
"Bierzemy udział w projekcie", potwierdziła rzecznik DHL. Uczestniczy w nim również Schenker. Spółka córka Deutsche Bahn nie potwierdza tych informacji, jednak od dawna współpracuje z bundeswerą w zakresie zarządzania magazynami i transportu. Firma zarządza centralnym magazynem, który zaopatruje w części 50 zakładów naprawczych bundeswery w całych Niemczech. Według ekspertów z branży, warunkiem dla prywatyzacji usług logistycznych są firmy o odpowiedniej wielkości i z odpowiednim zapleczem na całym świecie.
Prywatne przedsiębiorstwa udowodniły już, że potrafią pracować efektywniej i taniej niż administracja bundeswery. Partnerem bundeswery w logistyce transportowej jest na przykład Deutsche Bahn. Hellmann Logistics zarządza zasobami odzieżowymi.
Koszary do wynajęcia
Także nieruchomości bundeswery mają być w przyszłości zarządzane przez prywatne przedsiębiorstwa. Hochtief wygrał konkurs na zagospodarowanie 140 koszar. Dzięki projektowi Hochtief w ciągu 15 lat będzie można zaoszczędzić 600 mln euro. Jeżeli przetarg dojdzie do skutku, byłby to największy jak dotychczas projekt tego typu o wartości dwóch miliardów euro.