Airbus, *zaledwie kilka tygodni po pierwszym locie, *rozważa możliwość wycofania się z projektu budowy tego wojskowego samolotu transportowego. Program ma kosztować 20 mld euro.
Koszty wyprodukowania 180 maszyn szacowano na 20 mld euro, ale według mediów niemieckich i francuskich mogą one zostać przekroczone nawet o 5 mld euro, co zmusiło Airbusa do negocjacji z nabywcami.
Firma przygotowała listę inżynierów pracujących nad A400M, którzy mogliby zostać przeniesieni do programów cywilnych, jeśli projekt samolotu wojskowego _ nadal będzie przyczyniał się do strat _ - poinformował rzecznik Airbusa Stefan Schaffrath.
Z kolei według źródła, na które powołuje się agencja Reutera kierownictwo Airbusa obawia się, że brak porozumienia w sprawie finansowania samolotu wojskowego może negatywnie wpłynąć na cywilne projekty firmy.
Rzecznik Airbusa wezwał też zaangażowane rządy, aby do końca tego miesiąca porozumiały się w sprawie dalszego finansowania wartego 20 miliardów euro programu.
Pierwszy lot A400M odbył się w ubiegłym miesiącu w Hiszpanii z dwuletnim opóźnieniem. Program budowy europejskiego samolotu transportowego zapoczątkowały sześć lat temu państwa NATO: Belgia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Luksemburg, Hiszpania i Turcja. Ich zdaniem samolot taki potrzebny jest, by uczestniczyć w operacjach bojowych w strefach konfliktów, np. w Afganistanie, oraz w operacjach humanitarnych.
AIRBUS A400M ( http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=-1%20year&de=today&sdx=0&i=&ty=1&s%5B0%5D=inflacja&fg=1&w=450&h=200&cm=0 Inflacja ) Źródło: Money.pl na podstawie danych GUS