Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Centralny Port Lotniczy ma priorytet. Szydło namówi Chińczyków na finansowanie?

150
Podziel się:

Dyrektor generalny Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) Yee Ean Pang powiedział w środę na spotkaniu z dziennikarzami, że AIIB mógłby współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego w Polsce.

Centralny Port Lotniczy ma priorytet. Szydło namówi Chińczyków na finansowanie?
(pixabay.com)

Centralny Port Lotniczy będzie realizowany. - W tej chwili ma charakter priorytetowy - powiedziała w czwartek premier Beata Szydło.

- Jadę do Chin w maju i tam będą również rozmowy gospodarcze. Będziemy podpisywać umowy. Jest powołany pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Lotniska - powiedziała premier w TVP Info. - To jest bardzo ważny projekt, który ma w tej chwili charakter priorytetowy - podkreśliła.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Z kolei dyrektor generalny Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) Yee Ean Pang powiedział w środę na spotkaniu z dziennikarzami, że AIIB mógłby współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego w Polsce.

Jednym z argumentów za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Warszawski port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów. Jak twierdzą niektórzy eksperci, przepustowość Lotniska Chopina jest na poziomie 20 mln pasażerów rocznie. Lotnisko szacuje, że w tym roku może obsłużyć ok. 14 mln podróżnych.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys pod koniec marca powiedział, że PFR przygotował wstępną koncepcję finansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego. Dodał, że tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa", a Fundusz ma wystarczające środki, by w tym uczestniczyć. Według szacunków budowa samego portu lotniczego mogłaby kosztować ok. 20 mld zł. Natomiast łączny koszt inwestycji związanej również m.in. z budową terminalu kolejowego, infrastrukturą logistyczną, może przekroczyć - jak mówił szef PFR - 30 mld zł.

Z najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - to o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 przekroczony zostanie poziom 60 mln pasażerów. ULC podał, że z PLL LOT podróżowało w 2016 r. ponad 6,8 mln osób, co dało przewoźnikowi 22,38-proc. udział w polskim w rynku.

W tym roku z polskich lotnisk skorzysta prawie 38 milionów pasażerów - wynika z lotniczych analiz. To tak, jakby niemal każdy Polak poleciał samolotem.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(150)
WYRÓŻNIONE
zorro
8 lat temu
W polsce cokolwiek sie buduje to buduja OBCY ! i musza finansowac OBCY ! innej drogi w PL nie ma.
LoTnia
8 lat temu
Już zbudowali autostradę.
Ja Polak
8 lat temu
Żadna inwestycja strategiczna nie może być finansowana przez Chińczyków!! Nie możemy pozwolić na jedwabny szlak kolejowy, ani Chiński port lotniczy bo to otworzy wrota do Chińskiej ekspansji na nasz kraj. Zostaniemy zalani przez chińską agenturę która już teraz przykleja się do polskich uczelni (KUL w Lublinie i nie tylko) aby skopiować wszelakie patenty i mieć wgląd w badania i technologie. Trzeba dodać że teren zarówno linii kolejowej - jedwabnego szlaku, jak i Chińskiego portu lotniczego będzie musiał być eksterytorialny!! Tereny te będzie ochraniała Chińska firma ochroniarska Konsalnet. W razie konfliktu zbrojnego Chiny będą mogły w kilka dni przerzucić do nas kilkadziesiąt tysięcy żołnierzy!! To jest zagrożenie. Zobaczcie co dzieje się w Afryce. Afryka jest opanowana przez Chińczyków. Początkowo Afrykańczycy cieszyli się z napływu kapitału, nowych firm, myśleli że to da im miejsca pracy, a okazało się że Chińczycy ściągnęli swoich pracowników i transferują zyski do siebie. Afryka jest przez nich dosłownie "dojona". Każda z tych firm jest chroniona przez chińskie firmy ochroniarskie uzbrojone po zęby, że nikt z zewnątrz nie ma do nich dostępu. Tego chcemy?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (150)
Krzysztof
7 lat temu
Kiedy zniknie w końcu ten PIS? Dlaczego te społeczeństwo głosując na takie partie chce aby tacy nieudacznicy pogrążyli ten piękny, choć zmęczony kraj. Wystarczy spojrzeć na ledwo dychającą gospodarkę. Dokładnie widać to w całej Polsce, gdzie firmy przestają inwestować i nie biorąc kredytów powodują wycofywanie się oszczędności z naszego kraju i szybkie powiększanie się biedy. A ten Centralne Lotnisko to pokaz jak wielkie kompleksy ma PIS.
ja
8 lat temu
Chcieli budować autostrady! I co nic z tego nie wyszło i teraz też się nie uda!!!
AQQQ
8 lat temu
Mitomania PiSu nie zna granic. Zanim będą plany zrobione , po pis bedzie posprzątane !
Suu
8 lat temu
"Jadę do Chin w maju i tam będą również rozmowy gospodarcze. Będziemy podpisywać umowy." Czy ta kobieta przestanie wreszcie gadać po polskiemu i nauczy się kiedyś robić to poprawnie? Taki sposób wysławiania cechuje ludzi, którzy nie mają pojęcia o gramatyce i zdaniach złożonych. " W maju wybieram się do Chin w celu odbycia rozmów gospodarczych. Moja wizyta będzie skutkowała podpisaniem kilku umów z rządem chińskim" I starczyłoby. Nie chce się wierzyć, że osoba mająca wyższe wykształcenie może brzmieć jak prostaczka po podstawówce...
suweren
8 lat temu
żebraczka nam została bo nawet budować już nie potrafimy
...
Następna strona