Wniosek o wotum nieufności to _ sposób sprawowania kontroli parlamentu nad członkami rządu _ - ocenił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Odniósł się w ten sposób do wniosku PiS, które chce jego odwołania.
_ - Z pełną pokorą poddam się tej procedurze. W trakcie debaty odpowiem na zarzuty, które się w stosunku do mnie formułuje _ - powiedział w TVP Info szef resortu infrastruktury.
Zarzuty PiS wobec Grabarczyka dotyczą m.in. niewykorzystania założonych w tegorocznym budżecie państwa środków na budowę dróg ekspresowych i autostrad (według PiS wykorzystano 4 mld zł z zapisanych w budżecie 32 mld zł), złego stanu dróg krajowych, podniesienia opłat za winiety dla przewoźników.
Grabarczyk ocenił, że nastąpiło przyspieszenie realizacji rządowego programu budowy dróg krajowych.
_ - W ubiegłym roku wydaliśmy na inwestycje drogowe ponad 14 mld zł - tyle mniej więcej wydawaliśmy przez pierwszych dziesięć lat transformacji. W tym roku chcemy osiągnąć kolejny rekord - 20 mld zł _ - zapowiedział szef resortu infrastruktury.
_ - Podpisaliśmy umowy, które pozwolą na wybudowanie 436 km autostrad. W tym tygodniu rusza budowa autostrady A2 na odcinku od Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami. Zagwarantowaliśmy też pieniądze na sfinansowanie budowy odcinka autostrady A1 od Nowych Marzów do Torunia _ - dodał minister.
ZOBACZ TAKŻE:
PiS krytykuje także ostatnią umowę koncesyjną w sprawie autostrady A-2 Świecko-Nowy Tomyśl. Zdaniem polityków tej partii, wskazuje ona na duże ustępstwo ministra wobec spółek autostradowych.
_ - To jest zarzut chybiony, bo budujemy w innej technologii. Ta autostrada powstanie w technologii betonowej. Jest ona droższa, jeśli chodzi o samą budowę, ale tańsza w eksploatacji. To się opłaca państwu _ - podkreślił Grabarczyk.
Ocenił, że do 2012 roku powstaną wszystkie zaplanowane autostrady.
_ - Jestem przekonany, że do 2012 roku powstaną wszystkie zaplanowane autostrady - a więc cały ciąg autostrady A2 od granicy z Niemcami aż do Warszawy. W tej chwili trwa drugi etap postępowania przetargowego na odcinek od Łodzi do Warszawy. Podzieliliśmy go na pięć krótszych odcinków, po to, by uzyskać konkurencyjne ceny; ale także, by na krótszych odcinkach zredukować ryzyko przesunięcia terminów realizacji _ - wyjaśnił Grabarczyk.
Grabarczyk jest przekonany, że resort infrastruktury zdąży do końca roku ogłosić zaplanowane przetargi. _ _
_ - W trzecim kwartale zostaną ogłoszone przetargi na odcinki pomiędzy Strykowem i Toruniem, a w czwartym kwartale - ostatni przetarg na odcinek autostrady A4 _ - wyjaśnił.
Głosowanie nad wnioskiem PiS planowane jest na najbliższym posiedzeniu Sejmu.
Raport Money.pl | |
---|---|
*Za autostrady płacimy najwięcej w Unii * Za średnią miesięczną pensję w Polsce można przejechać płatną autostradą niemal cztery razy mniej kilometrów niż we Francji i dwa razy mniej niż w Hiszpanii i Portugalii. Czytaj w Money.pl |