*Spółka Polskie LNG ogłosiła przetarg na generalnego realizatora terminalu LNG w Świnoujściu. Zainteresowane firmy mogą do końca września składać wnioski o udział w przetargu. *
Terminal ma zostać otwarty 30 czerwca 2014 roku; będzie w stanie odbierać 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po rozbudowie nawet 7,5 mld m sześc.
Inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju poprzez zapewnienie nowego kierunku dostaw gazu. Obecnie niemal cały gaz importowany do Polski pochodzi z Rosji.
_ - Terminal zapewni nawet jedną trzecią potrzebnego Polsce gazu _ - podało sprawujące nadzór nad inwestycją ministerstwo skarbu.
_ - Przetarg jest trzystopniowy; do 30 września mogą zgłaszać się firmy, które chcą wystartować. Potem z tych firm wybierzemy cztery, które zostaną zaproszone do oferty wstępnej, a po negocjacjach i seminariach - do oferty ostatecznej, już z ceną _ - poinformował na konferencji prasowej prezes spółki Polskie LNG Zbigniew Rapciak.
_ - Aby móc przystąpić do przetargu, należy mieć środki finansowe lub zdolność kredytową na co najmniej 500 mln zł, ubezpieczenie OC co najmniej 10 mln zł, a w każdym z ostatnich trzech lat przychody ze sprzedaży co najmniej 1,5 mld zł _ - uzupełnił resort gospodarki w komunikacie.
ZOBACZ TAKŻE:
Termin złożenia ofert wstępnych mija 31 grudnia br. _ Wierzę, że w pierwszej połowie przyszłego roku zostanie podpisana umowa z realizatorem tej inwestycji _ - dodał prezes. Poinformował, że jego spółka posiada wszystkie decyzje środowiskowe oraz pozwolenie na budowę, niezbędne do rozpoczęcia przetargu i budowy.
Polskie LNG jest spółką celową należącego do Skarbu Państwa Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System; spółka w najbliższym czasie będzie przekształcona w spółkę akcyjną. Jej zadaniem jest budowa i eksploatacja terminalu ragazyfikacyjnego skroplonego gazu LNG w Świnoujściu.
Jak powiedział prezes Gaz-Systemu Jan Chadam, inwestycja budowy terminalu pochłonie 600-700 mln euro. _ Ale w naszych projektach inwestycyjnych przewidzieliśmy rozbudowę sieci przesyłowej w całej Polsce, szczególnie w północno-zachodniej części, ale również w centralnej Polsce i na dolnym Śląsku. W konsekwencji zainwestujemy w rozbudowę sieci przesyłowej do 5 mld zł w okresie najbliższych sześciu lat _ - wyliczył.
W wyniku rozbudowy sieci ma powstać 987 km nowych gazociągów, m.in. odcinek ze Świnoujścia do Szczecina o długości 86 km. Najdłuższy gazociąg, liczący 273 km, połączy Szczecin z Gdańskiem; zapewni on dopływ gazu do północnej części Polski.
Gaz-System chce w 20-40 proc. finansować projekt LNG. Jak poinformował Chadam, do tej pory Gaz-System zainwestował w Polskie LNG 110 mln zł, a jeszcze w tym roku podniesie kapitał tej spółki ze środków własnych o kolejne 60 mln zł. W pierwszym kwartale przyszłego roku Gaz-System planuje podwyższenie kapitału o 400 mln zł. _ Spowoduje to, że pierwszy wsad finansowy na realizację tego projektu (budowę terminalu LNG - PAP) będzie realizowany w oparciu o kapitał własny spółki Polskie LNG _ - powiedział Chadam.
Pozostałe środki spółka planuje pozyskać z banków, a zabezpieczeniem kredytów będzie długoterminowa umowa regazyfikacyjna z tzw. shiperem, czyli dostawcą, a później odbiorcą gazu na okres 20 lat. Zdaniem Chadama, jest to wystarczający okres, by spółka Polskie LNG spłaciła wszystkie zobowiązania zaciągnięte z tytułu kredytów. Umowa z dostawcą ma być podpisana w połowie stycznia przyszłego roku.
Chadam poinformował, że prowadzone są zaawansowane rozmowy m.in. z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Chadam zakłada, że udział tych banków w finansowaniu całego przedsięwzięcia sięgnie 50 proc. Pozostała część będzie finansowana przez banki komercyjne z siedzibą w Polsce.
Do tej pory - poza PGNiG - zgłosiło się do Gaz-Systemu kilka innych firm, także europejskich, zainteresowanych regazyfikacją w przyszłym terminalu. W ciągu dwóch najbliższych miesięcy będą one składały niewiążące oferty, które mają zawierać ilości gazu, jakimi spółki te są zainteresowane.