- zakłada projekt ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji tych placówek.
W czwartek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął i rekomendował Radzie Ministrów ten projekt, przedłożony przez ministra zdrowia.
'Za niezbędną uznano możliwość uruchamiania prywatyzacji przez pracowników zakładu. Prywatyzacja pracownicza (leasing)
zasługuje na poparcie w odniesieniu do mniejszych zakładów. Większe placówki będą prywatyzowane głównie drogą kapitałową' - podało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie po posiedzeniu KERM.
Projektowana ustawa ma dotyczyć jedynie w pełni wyodrębnionej formy podmiotu prawa - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Jak podano w komunikacie, w związku z decentralizacją państwa i powstaniem nowych szczebli samorządu terytorialnego, większość zakładów opieki zdrowotnej przekazano samorządom. Tej zmianie własnościowej nie towarzyszyła jednak restrukturyzacja sieci ZOZ.
'Dlatego wprowadzenie mechanizmów konkurencji, warunkowanych prywatyzacją, jest nieodzowne' - czytamy w komunikacie.
Projekt dotyczy przede wszystkim jednostek samorządowych, choć może objąć również część z kilkudziesięciu zakładów opieki zdrowotnej, dla których organami założycielskimi są ministrowie: zdrowia, obrony narodowej, spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawiedliwości.
Proponowane w projekcie zasady prywatyzacji tych zakładów są w dużej mierze wzorowane na przepisach ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Komercjalizacja będzie polegała na przekształceniu zakładu w spółkę, wstępującą we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem był zakład, bez względu na charakter prawny tych stosunków.
Wobec spółek powstałych w wyniku komercjalizacji będzie stosowany Kodeks spółek handlowych z 16 września 2000 roku. Komercjalizacji zakładu może dokonać organ pełniący funkcję założycielskiego.
W spółce powstałej w wyniku komercjalizacji będzie działała rada nadzorcza. Jej członkowie nie będą mogli jednocześnie być członkami rady kasy chorych, jej zarządu lub jej pracownikami.
Powstała w wyniku komercjalizacji spółka, w której ponad połowa ogólnej liczby akcji należy do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, będzie mogła sprzedać składniki majątku trwałego innym podmiotom w drodze przetargu publicznego.
Uprawnionym pracownikom będzie przysługiwało prawo do nieodpłatnego nabycia do 15 proc. akcji spółki należących do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Jako świadczeniodawcy będą istnieć obok siebie: zakłady prowadzone przez spółki handlowe (lub przez innych nabywców mienia samodzielnych publicznych ZOZ-ów w prywatyzacji bezpośredniej) i samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej w dotychczasowej formule oraz niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej utworzone przez Kościoły, fundacje, inne osoby prawne, pracodawców, itd.
Jednostki samorządu terytorialnego będą mogły skorzystać z tej ustawy w celu zmiany formy prawnej podmiotów wykonujących usługi medyczne, ale nie będą do tego zmuszane. Każdorazowo będzie to wybór organu założycielskiego. Obok siebie będą funkcjonować ustawy: proponowana prywatyzacyjna i o zakładach opieki zdrowotnej.