Przychody właściciela sieci Coccodrillo, czyli Grupy CDRL w 2017 roku wyniosły 230 mln zł, czyli wzrosły o 13 proc., przyśpieszając w czwartym kwartale do 20 proc. rdr. Mocno w górę szedł wynik operacyjny EBITDA, ale gdy odliczono koszty finansowe i podatki to okazało się, że jest gorzej niż w poprzednim roku.
Zysk netto wyniósł 13,4 mln zł i był niższy o 4 proc. niż przed rokiem. To głównie efekt wyceny walutowych kontraktów terminowych.
Spółka zawarła takie kontrakty, bo inwestuje za granicą i chce się zabezpieczyć przed wahaniami kursowymi. Raz daje to zyski, a raz straty. W ubiegłym roku były te drugie. Przyniosły łącznie 3 mln zł kosztów, a dodatkowo było 3,8 mln zł na minus w różnicach kursowych.
W ten sposób powodzenie lub niepowodzenie działalności CDRL zależy silnie od wahań kursowych. Już prawie jedną trzecią przychodów spółka osiąga w Czechach i Rumunii, a rosły one szybciej niż te w Polsce - o 25 proc. rdr w porównaniu z +13 proc. w Polsce.
- Rok 2017 był dla nas bardzo dobry, konsekwentnie realizowaliśmy założoną strategię, rozwijaliśmy zarówno sieć sprzedaży stacjonarnej, a także e-commerce. Cały czas prowadzimy działania, które mają na celu optymalizację biznesową naszej działalności, inwestujemy też w logistykę - powiedział prezes Marek Dworczak.
Wyniki Grupy CDRL (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 4 kw. 2017 | 4 kw. 2016 | Zmiana % | 2017 | 2016 | Zmiana % |
Przychody ze sprzedaży | 62,7 | 52,2 | 20,1 | 230,3 | 203,7 | 13,1 |
Zysk operacyjny EBITDA | 30,6 | 23,1 | 32,7 | 29,6 | 22,1 | 33,7 |
Zysk netto | 5,7 | 6,2 | -7,6 | 13,4 | 14,0 | -4,2 |
Przepływy operacyjne | 16,6 | 13,4 | 23,8 | 16,9 | 24,4 | -30,8 |
Przepływy inwestycyjne | -0,1 | -1,3 | 93,8 | -5,7 | -10,0 | 43,4 |
Przepływy finansowe | -3,8 | -14,7 | 74,5 | 0,1 | -11,0 | 100,7 |
Marża EBITDA | 48,8 | 44,2 | 4,6 | 12,8 | 10,9 | 2,0 |
Marża netto | 9,11 | 11,9 | -2,7 | 5,83 | 6,89 | -1,1 |
Źródło: raporty finansowe CDRL |
Spółka optymalizowała koszty w sieci, obniżyła też inwestycje o 61 proc., czyli o 6,3 mln zł. To dało wzrost rentowności operacyjnej.
Na koniec roku 2017 w skład sieci handlowej Grupy wchodziło 500 punktów handlowych, co oznacza wzrost o ok. 3 proc. w stosunku do stanu sprzed roku. Z tego 249 placówek to sklepy w Polsce (franczyzowe i własne), 140 zlokalizowanych jest w innych państwach Unii Europejskiej a 111 - poza nią.
Spółka ma przy tym zamiar rozwijać się głównie za granicą. Na koniec 2018 r. ma w planach odpowiednio 250 sklepów w Polsce, 160 na terenie innych krajów Unii i 131 poza nią.
W 2017 roku, po raz drugi, Grupa CDRL otworzyła sklepy sezonowe zlokalizowane głównie w miejscowościach nadmorskich. Od maja do września 2017 r. działało 19 takich sklepów, które osiągnęły obrót netto 4,21 mln zł.