Takie wnioski przynosi badanie przeprowadzone przez Instytut Gallupa. Potwierdzają to dane z raportu "The Quantum Workplace 2015", które mówią, że jedna trzecia osób nie angażuje się, wykonując obowiązki służbowe.
Aż 31,4 proc. pracowników jest niezaangażowanych, z czego 24,3 proc, "tylko wykonuje" swoją pracę, a 7,1 proc. jest w nią w ogóle niezaangażowanych. Co więcej, wraz ze spadkiem zaangażowania, wzrasta poziom stresu wśród pracowników - raport ADP "Okiem europejskich pracowników 2015/16" wskazuje, że obecnie stresu w pracy regularnie doświadcza aż 44 proc. pracowników.
- Zaangażowanie pracownika to czynnik podstawowy dla zachowania i promocji firmy oraz dla osiągania przez nią odpowiednich wyników. Firmy, które nie podążają w kierunku stworzenia zdecentralizowanego, opartego na współpracy, zaangażowaniu i odpowiedzialności społecznej miejsca pracy, ryzykują poważnym spadkiem zysków i spadkiem atrakcyjności marki - twierdzi Leon Vergnes, wiceprezes ADP.
Wpływ zaangażowania pracowników na sukces firmy i osiągane przez nią wyniki finansowe doskonale ukazują również niezależne analizy, przeprowadzone przez badaczy z całego świata. Instytutu Gallupa wskazał, że firmy należące do czołówki rankingu pod względem zaangażowania pracowników osiągnęły lepsze wyniki niż firmy z końcówki zestawienia. Oceny klientów były lepsze o 10 proc., rentowność o 22 proc. a wydajność o jedną piątą.
Z kolei gigant sprzedaży detalicznej firma Best Buy podała, że wzrost zaangażowania pracowników w jednym ze sklepów jej sieci o 0,1 proc. przełożył się na wzrost rocznych przychodów o ponad 100 tys. dolarów.
- Nie chodzi jednak tylko o koszty i zyski. Chodzi o wykorzystanie najnowszych technologii i innowacji
w celu polepszenia równowagi między życiem prywatnym a pracą, zarówno w przypadku pracowników, jak i kadry zarządzającej - ocenia Vergnes.
Jednak cały czas w wielu organizacjach występują bariery, które skutecznie uniemożliwiają stworzenie środowiska pracy kreującego zaangażowanie pracowników. W badaniu ADP jako główne bariery wskazano m.in. stabilność zatrudnienia, ograniczanie możliwości rozwoju kariery, niskie płace oraz brak wiedzy dotyczącej przyszłości firmy i kierunku, w którym ona zmierza.
- Wyniki naszego badania uwypuklają obszary, w których pracodawcy muszą w największym stopniu zadziałać, aby zwiększyć zaangażowanie swoich pracowników - podkreśla Iwona Kubeczek, Menedżer ds. Rozwoju w ADP Polska i podaje sposoby, jak to zrobić. - Regularne motywowanie pracowników i informowanie ich o strategicznych działaniach firmy czy pakiety wynagrodzeń pozafinansowych, to tylko niektóre z dostępnych metod zwiększania zaangażowania pracowników.
- Warto podkreślić, że szczególnie w przypadku pokolenia Y, na znaczeniu zyskują obecnie pozafinansowe aspekty pracy. Millenialsi lubią otrzymywać pochwały za wykonaną pracę i są bardziej zainteresowani gromadzeniem ciekawych doświadczeń niż typową karierą zawodową - komentuje Kubeczek.