Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Elektroniczny PIT to niewypał

0
Podziel się:

Od dziś mieliśmy mieć możliwość rozliczenia się z fiskusem przez internet. Może za rok się uda.

Elektroniczny PIT to niewypał
(PAP/Przemek Wierzchowski)

Rząd zapowiadał, że od dziś będziemy mogli rozliczać się z fiskusem przez internet. Nie wyszło. Może w przyszłym roku się uda.

W tym roku - podobnie jak w ubiegłym - rozliczyć się online będą mogli tylko ci podatnicy, którzy posiadają podpis elektroniczny. A miało być inaczej. Od 1 kwietnia wszyscy, którzy mają dostęp do sieci, mieli dostać możliwość rozliczania się on-line.

Sejm co prawda zmienił prawo, żeby umożliwić składanie e-PIT-ów, jednak uczynił to zbyt późno. - _ Prezydent otrzymał ustawę 23 marca _ - informuje biuro prasowe resortu finansów. - _ Zgodnie z prawem ma 21 dni na jej podpisanie. _

Dopiero, gdy podpisze, minister finansów będzie mógł wydać do niej rozporządzenia wykonawcze. Jeśli pojawi się możliwość składania e-PIT-ów, to tuż przed 30 kwietnia, czyli przed ostatecznym terminem składania zeznań w urzędach skarbowych.

A to oznacza, że 15 mln obywateli znów będzie musiało tkwić w kolejkach w urzędach skarbowych albo w urzędach pocztowych.

Poradnik Money.pl
*Rozlicz PIT z Money.pl! * * Pobierz program do rozliczania PIT * Sprawdź ulgi podatkowe w 2008 r. * Znajdź Urząd Skarbowy * Wypełnij formularz interaktywny zobacz serwis PIT-2008!

_ - Bardzo zależało nam, aby osoby fizyczne jak najszybciej mogły się rozliczać przez internet na nowych zasadach, bo szkoda, żeby obywatele musieli się wykosztowywać na e-podpis, z którego będą korzystać raz w roku. Jednak dopóki prezydent nie podpisze nowelizacji ordynacji podatkowej, nic nie możemy zrobić _ - usłyszeliśmy w biurze prasowym Ministerstwa Finansów.

Możliwość rozliczenia przez internet bez e-podpisu miały mieć osoby fizyczne, które rozliczają się przy pomocy PIT-37. Właściciele firm, składający PIT-36, dalej musieli mieć kwalifikowany podpis elektroniczny.

| Czym jest podpis kwalifikowany? |
| --- |
| To technika potwierdzania autentyczności dokumentów i tożsamości ich nadawców. Aby go złożyć potrzebna jest specjalna karta z mikroprocesorem zawierającym tzw. kwalifikowany certyfikat potwierdzający tożsamość użytkownika, czytnik oraz odpowiednie oprogramowanie. Podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu został zrównany pod względem prawnym z podpisem odręcznym. Certyfikat wystawiany jest przez tzw. centra certyfikacji, firmy uprawnione do świadczenia tego typu usług. |

PIT tylko z e-podpisem

Mimo wszystko można się rozliczyć elektronicznie, ale na starych zasadach. Procedura jest skomplikowana, czasochłonna i kosztowna. Najpierw trzeba udać się do urzędu skarbowego i złożyć oświadczenie o chęci składania deklaracji drogą elektroniczną. Urząd skarbowy ma 30 dni na odpowiedź.

W tym czasie możemy rozpocząć procedurę uzyskania e-podpisu. Mowa o elektronicznym podpisie kwalifikowanym, czyli posiadającym certyfikat poświadczający tożsamość podpisującego. Żeby uzyskać e-podpis należy wydać ok. 400 złotych.

| Zastosowanie e-podpisu |
| --- |
| Elektroniczny podpis możemy wykorzystać m.in: w kontaktach z ZUS, przy e-deklaracjach, do e-fakturowania, przy przetargach i aukcjach elektronicznych, kontaktach biznesowych (podpisywanie umów itp.), przekazując informacje do Głównego Inspektora Danych Osobowych, składając wniosek do KRS, przy przesyłaniu przez banki, domy maklerskie, notariuszy raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (informacja o transakcjach powyżej 15 tys. euro). |

pit
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)