Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

BBN: Potrzebne zmiany w transporcie VIP-ów

0
Podziel się:

Nowe zasady mają regulować m.in. to, kiedy państwowe władze mogą korzystać z cywilnych linii.

BBN: Potrzebne zmiany w transporcie VIP-ów
(PhillipC/CC/Flickr)

Ustalenie jednego ośrodka odpowiedzialnego za transport VIP-ów, ścisłe określenie, kto może znajdować się na pokładzie samolotu, uregulowanie zasad korzystania z samolotów cywilnych - o to wszystko postulują autorzy raportu Biura Bezpieczeństwa Narodowego o bezpiecznym transporcie VIP-ów.

Raport wskazuje na potrzebę wprowadzenia dodatkowych kontroli przygotowań do lotu VIP-ów pod względem bezpieczeństwa, wzmocnienia roli Biura Ochrony Rządu na wszystkich etapach przygotowywania lotu oraz zakup nowych samolotów dla 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego.

Z raportu wynika, że dodatkowymi wymogami bezpieczeństwa - oprócz prezydenta, marszałków Sejmu i Senatu oraz premiera - powinni zostać także objęci członkowie Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Kolegium Służb Specjalnych, strategiczni dowódcy wojskowi oraz komendanci i szefowie służb.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/164/t94628.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/dostalismy;rosyjska;wersje;przyczyn;katastrofy;smolenskiej,78,0,695886.html) Dostaliśmy rosyjską wersję przyczyn katastrofy smoleńskiej
Raport zwraca uwagę na konieczność takiego doboru osób na pokładzie, by ich obecność _ nie powodowała przekroczenia poziomu racjonalnie dopuszczalnego ryzyka dla (...) ciągłości kierowania podstawowymi funkcjami państwa _. Przypomina, że jednym samolotem nie powinni podróżować: prezydent i premier; prezydent, marszałek Sejmu i marszałek Senatu; VIP-y i ich zastępcy, więcej niż połowa członków RBN, Kolegium Służb Specjalnych, strategicznych dowódców wojskowych oraz komendantów i szefów służb.

Wskazuje też na potrzebę utworzenia _ specjalnej komórki bezpieczeństwa lotniczego VIP _ w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów bądź - jak zaznacza - w związku _ z zastrzeżeniami KPRM alternatywną opcją mogłoby być utworzenie takiej komórki w Rządowym Centrum Bezpieczeństwa (...) albo w Biurze Ochrony Rządu _.

Raport zaznacza, że loty VIP-ów powinny być nadal wykonywane przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. VIP-y mogłyby korzystać z innych samolotów wojskowych, samolotów Straży Granicznej i policji tylko w przypadku _ pilnej konieczności _. Powinno to zostać uregulowane w odpowiednich przepisach, stąd - jak zaznaczono w raporcie - potrzeba przygotowania przez MON i MSWiA projektu ustawy o lotnictwie państwowym (z uwzględnieniem m.in. wprowadzenia prawnej ochrony pilota przed presją i naciskami innych osób na pokładzie).

Według raportu zakazane powinno być korzystanie przez prezydenta, marszałków Sejmu i Senatu oraz premiera z samolotów prywatnego właściciela, który nie ma statusu przewoźnika lotniczego.

Warunki i zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania z lotnictwa cywilnego powinny być ustalone między organizatorami (Kancelaria Prezydenta, Sejmu, Senatu i Prezesa Rady Ministrów), BOR-em i Ministerstwem Infrastruktury. Ustalenia miałyby dotyczyć zarówno lotów rejsowych, czarterów długookresowych, czarterów jednorazowych oraz lotów okazjonalnych przy wykorzystaniu śmigłowców.

Według raportu w razie lotów na _ niepewne _ lotniska zawsze należy zadbać o szczegółowe dane o nich oraz poprzedzić lot rekonesansem, by ograniczyć ryzyko. Zauważa, że istnieje też na możliwość wysyłania własnego kontrolera lotów, organizowania dodatkowego podsystemu kierowania, korzystania z opcji _ lidera _, wysyłania własnych grup zabezpieczenia itp.).

Konieczna jest rozbudowa dotychczasowych zasad i procedur bezpieczeństwa podczas przewozu VIP-ów w czasie pokoju, ale także w warunkach kryzysowych i wojennych. Oznacza to - jak podaje raport - zwłaszcza dodatkowe czynności organizacyjne i zabezpieczające (rekonesans, dodatkowa ochrona, dodatkowe środki łączności, środki ratownicze itp.) w razie lotu z VIP-em na nie w pełni przygotowane lotnisko, a także dodatkową osłonę i obronę w przypadku zagrożeń militarnych lub zakłóceń elektronicznych.

Raport postuluje rozpoczęcie prac nad programem budowy zintegrowanego, cywilno-wojskowego systemu funkcjonowania lotnictwa państwowego i cywilnego. Wskazuje też na konieczność zapewnienia lotniska zapasowego dla VIP-ów w Warszawie, zwłaszcza w sytuacjach szczególnych (kryzysu i wojny). Według raportu zasadne jest rozważenie zorganizowania zintegrowanej, ponadresortowej komisji badania wypadków komunikacyjnych (nie tylko lotniczych).

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/127/t113535.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/kwiatkowski;na;dywaniku;u;tuska;dymisji;raczej;nie;bedzie,90,0,695130.html) Kwiatkowski na dywaniku u Tuska. Dymisji raczej nie będzie Minister będzie wyjaśniał sprawę odsłuchania nagrań z tupolewa.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/53/t97845.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/rosjanie;zapisy;z;czarnych;skrzynek;nie;do;publikacji,137,0,627337.html) Rosjanie: Zapisy z czarnych skrzynek nie do publikacji Dostaliśmy trzy płyty CD i stenogram rozmów pilotów.
wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)