Krajowa Izba Odwoławcza (KIO)
podtrzymała decyzję krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) o wyborze polsko-macedońskiego konsorcjum firm NDI oraz SB Granit na wykonawcę odcinka autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce.
Jak poinformowała w środę rzeczniczka krakowskiego GDDKiA Magdalena Chacaga, komisja przetargowa wybrała najtańszą ofertę, opiewającą na ponad 622 mln zł za budowę autostrady o długości 20,8 km. Po wyborze wykonawcy dwóch spośród pozostałych uczestników przetargu - Dragados SA oraz konsorcjum z POLDiM SA na czele - oprotestowało rozstrzygnięcie.
"Co prawda oferentowi pozostała jeszcze droga sądowa, lecz ewentualne skorzystanie przez niego z tej możliwości nie wstrzymuje dalszego procedowania" - zaznaczyła rzecznik.
Według niej, umowę ze zwycięzcą przetargu będzie można podpisać prawdopodobnie na początku lutego.
Wykonawca będzie miał dwa lata na realizację zadania - tak jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady: z Szarowa do Brzeska i z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy dojadą autostradą do Tarnowa wiosną 2012 roku.
Budowa blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem będzie dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności.
Zgodnie z kosztorysem inwestorskim na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, ale wybrane oferty są tańsze niż oczekiwał inwestor i opiewają w sumie na 1,945 mld zł brutto.
Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km. Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku. (PAP)
rgr/ drag/ gma/