Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wypych-Namiotko: będą dobre warunki dla biało-czerwonej bandery

0
Podziel się:

W ministerstwie infrastruktury przygotowywany jest projekt nowelizacji
ustawy o pracy na morskich statkach handlowych - powiedziała w czwartek wiceminister Anna
Wypych-Namiotko, odpowiedzialna w tym resorcie za politykę morską. Dodała, że przyszła ustawa,
łącznie z ustawą o podatku tonażowym, stworzy dobre warunki rejestracji statków - takie, jakie
funkcjonują w innych krajach.

W ministerstwie infrastruktury przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy o pracy na morskich statkach handlowych - powiedziała w czwartek wiceminister Anna Wypych-Namiotko, odpowiedzialna w tym resorcie za politykę morską. Dodała, że przyszła ustawa, łącznie z ustawą o podatku tonażowym, stworzy dobre warunki rejestracji statków - takie, jakie funkcjonują w innych krajach.

Wiceminister poinformowała, że projekt ma trafić do ustaleń międzyresortowych pod koniec roku, a w przyszłym roku wejść w życie. Z kolei ustawa o podatku tonażowym jest na ostatnim etapie notyfikacji w Komisji Europejskiej.

"Dopiero te dwie ustawy stworzą w Polsce warunki, jakie polscy armatorzy mają dzisiaj pod innymi banderami. Zamierzamy również uprościć zasady rejestrowania statków w polskich izbach morskich" - powiedziała Wypych-Namiotko na konferencji prasowej.

Według danych GUS, w 2008 r. polska morska i przybrzeżna flota transportowa liczyła 149 statków. Tylko 18 z nich pływało pod polską banderą. Pozostałe były zarejestrowane pod tzw. "tanimi banderami", czyli w krajach, które pobierają symboliczną opłatę za rejestrację. Państwa te nie nakładają na armatora obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa na statku i spełnienia wymogów dotyczących ochrony socjalnej załogi. To powoduje, że utrzymanie takiej jednostki jest dla armatora kilkukrotnie tańsze niż zarejestrowanej w Polsce.

Tymczasem obowiązujące w Polsce przepisy podatkowe sprawiają, że rejestracja statków w naszym kraju jest dla armatorów nieopłacalna. Również uposażenie marynarzy pracujących na statkach pod polską banderą jest niższe niż na polskich statkach zarejestrowanych na przykład na Cyprze czy Jamajce.

Wypych-Namiotko przypomniała, że rząd w zeszłym roku powołał międzyresortowy zespół ds. polityki morskiej. "Wyszliśmy ze sprawami morskimi z resortu. Całokształt spraw dotyczących polityki i gospodarki morskiej nie może pozostawać w gestii tylko jednego ministerstwa, bez udziału resortu finansów, pracy i polityki społecznej, środowiska, gospodarki, czy rozwoju regionalnego" - powiedziała.

Dodała, że powstał też parlamentarny zespół ds. gospodarki morskiej, który będzie zajmował się tymi zagadnieniami w Sejmie i Senacie.

Zdaniem wiceminister, wszystkie te zmiany doprowadzą do ożywienia gospodarki morskiej i będą wspierać przedsiębiorstwa, których działalność powiązana jest z portami i żeglugą, a także szkoły wyższe prowadzące kształcenie na kierunkach związanych z morzem. (PAP)

her/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)