W potocznym rozumieniu często dochód utożsamiamy z przychodem. Nic bardziej błędnego. Przychód to wszystkie środki, wartości, które do nas spływają. Dochód natomiast powstaje wtedy, gdy przychód jest wyższy od kosztów. Dobrze. Czym więc jest przychód?
Co to jest przychód?
Przychód to, najprościej rzecz ujmując, wszystko to, co wpływa do naszej kasy. Przychody mogą być uzyskiwane z pracy, z faktu prowadzenia działalności gospodarczej albo też w sytuacji, gdy wynajmujemy nieruchomości. Przychodem przedsiębiorstwa będzie dokładnie to, co może być uznane za przychód i jest wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W katalogu za przychód uznajemy:
- pieniądze;
- podatek VAT, który ma być odliczony albo zwrócony;
- rzeczy, prawa, które nie muszą być odpłatne.
Warto wiedzieć, że w przypadku przedsiębiorców, przychody nie pokazują tego, w jakiej rzeczywiście pozycji jest firma. Nie można na tej podstawie ocenić, jaka jest kondycja finansowa danego przedsiębiorstwa.
Najprościej więc rzecz ujmując, przychód to wartość całej w danym okresie rozliczeniowym. Są to kwoty netto, czyli bez doliczenia VAT. Gdy od przychodu odejmujemy wszystkie koszty, poniesione dla uzyskania takiego przychodu, to mamy dochód.
Co to są koszty uzyskania przychodu?
Do tego, żeby obliczyć dochód, potrzebujemy znać przychód i koszty uzyskania tego przychodu.
Koszt uzyskania przychodu to wszystkie te wydatki, które poniesiono by osiągnąć przychody, zachować lub zabezpieczyć takie przychody. Takie koszty muszą obowiązkowo mieć związek z tym, że prowadzi się działalność.
Warto również pamiętać, że nie wszystkie wydatki, nawet jeśli są związane z działalnością, to mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Mało tego, sam przychód nie pokazuje nam kondycji, w jakiej jest firma.
Dochód - co to jest?
Dochód to wszystkie przychody, od których odejmujemy koszty. Jest to więc po prostu różnica między przychodem a kosztem. Żeby mówić o dochodzie, musi być spełniony jeden warunek. Przychód musi być wyższy od kosztów podatkowych. Dochód jest to czysty zysk, który uzyskuje się po odjęciu kosztów.
Dochód powstaje tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z przychodem. Jeśli nie ma przychodu, nie ma też dochodu. Warto wiedzieć, że dochód, który jak wiadomo związany jest z przychodem jest opodatkowany. Podatek trzeba zapłacić od przychodu, który jest należny, ale nie został jeszcze uzyskany. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy np. wystawili fakturę za towar (usługę), a wartość ta nie wpłynęła jeszcze na ich konto. Dochodu nie ma, jeśli przychody są niższe od kosztów.
Jeśli przychód jest opodatkowany bezpośrednio np. w formie ryczałtu, musimy dość dokładnie znać kwotę brutto przychodu. W przypadku ryczałtu nie odliczamy od przychodu kosztów jego uzyskania.
Gdy mówimy o przychodzie i dochodzie uzyskiwanym przez pracownika (np. zatrudnionego na umowie o pracę)
to koszty uzyskania takiego przychodu (które są potrzebne do obliczenia dochodu) ustala się kwotowo i są one stałe:
- 102,25 zł miesięcznie w przypadku uzyskiwania przychodów w jednym miejscu pracy (rocznie nie więcej niż 1227 zł);
- 102,25 zł miesięcznie, ale nie więcej niż 1840,77 zł, jeśli przychód uzyskiwany jest z kilku zakładów pracy;
- 127, 82 zł miesięcznie, jeśli miejsce zamieszkania pracownika jest inne niż miejsce pracy.