.
W przypadku wielu gałęzi biznesu, Internet staje się podstawowym sposobem interakcji klienta z firmą. Jakość tego, czego doświadcza w czasie obsługi w sieci może być decydująca nie tylko dla wyboru kanału obsługi lecz również dla wyboru oferty i firmy. Przy komunikacji typu on-line zmienia się całkowicie sposób obsługi klienta. Relacja klienta z firmą inicjowana jest poprzez przeglądarkę, a jej przebieg kontrolowany jest w poszczególnych etapach. Wizerunek firmy zależy zatem od kształtu i funkcjonalności jej interfejsu.
Mimo wielu mitów i ciągłej nieufności w stosunku do tego typu usług, ich zakres stale się powiększa. Niewątpliwie ma to związek ze znacznie szybszym dostępem do informacji i ogromną oszczędnością czasu. Pozytywnych aspektów komunikacji on-line jest jednak więcej.
Dla każdej firmy jednym z najistotniejszych czynników jest zysk. Internet pozwala na potencjalne zwiększenie przychodów poprzez możliwość dotarcia do nowych klientów i większą konwersję zainteresowania w zakup towaru lub usług. Realną oszczędnością jest też przeniesienie procesów obsługi klientów na samoobsługę i zmniejszenie kosztów komunikacji oraz druku. Polepszenie i przyśpieszenie obsługi wpływa także dodatkowo na wizerunek firmy w oczach klienta.
Internet jako narzędzie globalne i przyszłościowe jest idealnym kanałem komunikacji z rynkiem dla firm innowacyjnych, stawiających na rozwój. W wielu wypadkach okres prosperity w przedsiębiorstwie wiąże się ze spadkiem jakości świadczonych przez nie usług. Działania w sieci charakteryzują się tym, że zwiększanie skali operacji nie zmniejsza jakości obsługi, a wraz ze wzrostem skali działalności, koszty obsługi przypadające na pojedynczego klienta powinny spadać. Istotnym czynnikiem jest też możliwość podniesienia własnej konkurencyjności rynkowej poprzez dostarczanie produktów i usług niedostępnych w innych kanałach.
Komunikacja w sieci jest ogromnym ułatwieniem dla klienta. W sposób szybki i wygodny może on dotrzeć do właściwie każdej informacji dotyczącej swojej współpracy z daną firmą. Wiele systemów obsługi on-line posługuje się zbiorem spersonalizowanych przekazów dostosowanych do indywidualnych preferencji klienta, starając się skompensować brak osobowej relacji oraz dając mu możliwość samoobsługi i poczucie kontroli nad procesem realizacji zakupu.
Systemy posiadają wiele użytecznych funkcji. Z punktu widzenia księgowości, bardzo przydatna jest na przykład opcja raportu. Po wybraniu odpowiedniej funkcji możliwe jest obejrzenie raportu ze wszystkimi spłatami od odbiorców zaksięgowanymi przez w dniu poprzednim lub w każdym innym dniu w okresie ostatnich dwóch miesięcy. Często istnieje także możliwość zapisu raportu na dysku lub jego wydruk. Jest to bardzo pomocne przy dokonywaniu księgowań w firmie klienta.
Wiele małych firm nie ma odpowiednich zasobów (czasu, pracowników, odpowiednich programów księgowych)
, dzięki którym mogłaby szybko uzyskać informacje o tym, ile i jak długo poszczególni odbiorcy zalegają z płatnościami. Niektóre programy wykonują wiele czynności mechanicznie ułatwiając klientom monitorowanie swoich transakcji i uwalniając ich czas potrzeby na zarządzanie firmą.
„Podstawowe funkcje naszego systemu to ewidencjonowanie należności oraz systematyzowanie informacji na ich temat” – mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny firmy Bibby Factors. „Informacje te są udostępniane klientom na specjalistycznych platformach internetowych. Usługa ta nie jest droga a jest narzędziem bardzo pomocnym w bieżącym zarządzaniu należnościami. Informacje są dostępne od ręki a ich uzyskanie po stronie przedsiębiorcy nie wiąże się z jakimkolwiek wysiłkiem” – dadaje Kuniewicz
_ na podstawie informacji Bibby Factors _