*Część leasingodawców w ogóle odmawia sfinansowania używanego środka trwałego, a ci, którzy się już decydują pomóc sfrustrowanemu klientowi, w zamian za poniesione ryzyko narzucają mu wysokie marże, co w pewien sposób jest zrozumiałe. *
Ale dlaczego sporo firm nie mówi oficjalnie o wszystkich kosztach leasingu, tylko znaczną część ukrywa? Odpowiedź jest prosta - gdyż stosują taki rodzaj ZOBACZ TAKŻE:
Leasing - poradnik przedsiębiorcy
strategii sprzedaży produktu. Często wybierając najlepszą, naszym zdaniem, bo z reguły najtańszą, ofertę, narażamy się na tzw. ukryte koszty leasingu. Jest to kilkustronicowy, wewnętrzny dokument firmy leasingowej, w której szczegółowo wypisane są przeróżne opłaty. Podpisując OWUL (ogóle warunku umowy leasingowej), zazwyczaj nie mamy o nich pojęcia. Dlatego pozornie tańsza oferta - w rezultacie może okazać się droższa i odwrotnie.
Tutaj powoli wchodzimy na grunt tzw. jakości usługi, za którą, rzecz jasna, trzeba zapłacić, ale przynajmniej kupujemy przewidywalność przyszłych kosztów. Z listów przysyłanych przez naszych czytelników wynika, że z tym jest największy problem, bo ciągle firmy leasingowe zaskakują ich jakimiś opłatami. Nie wszyscy bowiem wiedzą, że np. upoważnienie do wyjazdu za granicę wyleasingowanym autem (ważne od 1 miesiąca do 3) może nas kosztować np. 50 zł netto. Inny przykład: za zgodę na to, żeby nasza żona lub więcej niż jeden pracownik mogli jeździć tym autem, zapłacimy 150 zł netto. Obok przedstawiam zbiorczy przykład przeróżnych, najczęściej stosowanych przez firmy leasingowe, opłat.
ZAWARCIE UMOWY LEASINGOWEJ
opłata manipulacyjna (% wartości ofertowej) - 0,75%-1,0%
ZMIANY W UMOWIE INICJOWANE PRZEZ KLIENTA
faktura zbiorcza - 250
prolongata płatności jednej raty - 70
przewalutowanie - 300 lub 0,3%-2% wszystkich pozostałych do spłaty rat, w tym min. 1 000, max. 3 000
zmiana umowy na wniosek klienta wskutek nieterminowego regulowania zobowiązań - 0,5% pozostałych do spłaty rat
symulacja zmiany harmonogramu spłat na wniosek klienta - 50
wcześniejsze zakończenie umowy - 200-750 lub 0,3% aktualnego zadłużenia, min. 200
wydanie upoważnienia do poddzierżawienia przedmiotu leasingu osobie trzeciej - 250
wydłużenie okresu trwania umowy - 250 lub 1,5% od sumy rat leasingowych pozostających do spłaty, nie mniej niż 400
zamiana przedmiotu leasingu z umowy leasingu w trakcie jej trwania, w tym wymiana gwarancyjna przedmiotu leasingu - 250 za każdy przedmiot leasingu
zamiana środka trwałego - 150-250
zgoda na użyczenie przedmiotu leasingu osobie trzeciej - 150
zmiana harmonogramu - 250-350 lub 0,3% aktualnego zadłużenia, min. 200
cesja umowy leasingu lub przedmiotu leasingu na osobę trzecią - 0,5% pozostałych do spłaty rat, nie mniej niż 1 000 i nie więcej niż 2 000
zmiana leasingobiorcy (wydłużenie umowy) - 1,5% od sumy rat leasingowych ozostających do spłaty. nie mniej niż 400
zmiana statusu prawnego leasingobiorcy - 150-250
zmiana terminu płatności raty w umowie - 200-300
zmiana wartości / warunków umowy (aneks)- 0,3%-0,5% pozostałych do spłaty rat, min. 200
zmiana zabezpieczeń umowy w trakcie jej trwania - 0,5% pozostałych do spłaty rat (nie mniej niż 500 i nie więcej niż 2 000)
NOWE POZYCJE
inne zmiany w dowodzie rejestracyjnym (wpis do dowodu na potrzeby urzędu skarbowego) - 50
nalepka kontrolna na szybę - 50
znak legalizacyjny na tablice rejestracyjne - 50
NIEWYWIĄZANIE SIĘ Z UMOWY
przywrócenie umowy - 500
wznowienie umowy leasingu: przy czynszu do 999 zł netto - 700, przy czynszu od 4 000 zł netto - 3 000
prowadzenie monitoringu telefonicznego leasingobiorców mających zaległości - 20 zł za 5 telefonów w miesiącu
wysłanie monitu, wezwania do zapłaty - 25-50
zawarcie porozumienia o spłacie zadłużenia - 1% zadłużenia (nie mniej niż 500, nie więcej niż 5 000)
opóźnienie w zwrocie przedmiotu leasingu po okresie umowy (za każdy dzień) - 200
opłata manipulacyjna (koszty windykacji) - min. 1 500
CZYNNOŚCI ADMINISTRACYJNE
upoważnienie do wyjazdu za granicę (ważne 1-3 mies.) - 50
odbiór zatrzymanego dowodu rejestracyjnego - 100
wyrobienie wtórnika dowodu rejestracyjnego - 120
wymiana tablic rejestracyjnych / wyrobienie tablic indywidualnych - 100-150
wpis haka holowniczego / instalacji gazowej do dowodu rejestracyjnego - 100-150
inne zmiany w dowodzie rejestracyjnym - 100-150
opinia o leasingobiorcy - 50-150
przygotowanie raportu (zestawienia dla klienta) - 150
zmiana parametrów technicznych przedmiotu, dokonanych przez klienta - 100-250
pisemna informacja na wniosek organów ścigania i organów administracji o użytkowniku pojazdu - 50-100
opłata z tytułu czynności likwidacji szkody - 10-25
wydanie duplikatów zgubionych lub zniszczonych dokumentów, tablic - zwrot kosztów bezpośrednich + 30 zł
rozłożenie składki ubezpieczeniowej na 12 rat - 20% składki ubezpieczeniowej
nieterminowe przesłanie wznowienia ubezpieczenia obcego - 50-100
odwołanie się od decyzji TU w kwestii kwoty odszkodowania przy szkodach całkowitych - 50-100
rozłożenie płatności składki ubezpieczeniowej na raty w trakcie trwania polisy - min. 50, maks. 100
opłata VAT za naprawę pojazdu za leasingobiorcę - 30% wartości VAT-u + koszty finansowania
indywidualne uzgodnienie ubezpieczenia przedmiotu leasingu - 50-100
zmiana zabezpieczeń w trakcie trwania umowy - 0,5% pozostałych do spłaty rat
duplikat zawarcia ubezpieczenia - 5 za stronę, nie mniej niż 30 + koszty rzeczywiste
- kwoty w złotych netto