*Resort skarbu pracuje nad zmianami w funkcjonowaniu Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM), które umożliwiłyby ministrowi skarbu kontrolę nad majątkiem tego przedsiębiorstwa - powiedział w środę PAP wiceminister skarbu Jan Bury. *
Rzecznik PŻM Krzysztof Gogol powiedział PAP, że obecnie organem nadzorującym przedsiębiorstwo jest samorząd załogi, który stanowią pracownicy PŻM. "Samorząd wprowadza zmiany w statucie przedsiębiorstwa, a także zatwierdza sprawozdania finansowe" - wyjaśnił Gogol.
Według MSP, zwiększenie kontroli Skarbu Państwa nad majątkiem PŻM byłoby możliwe m.in. poprzez wprowadzenie obowiązkowej rady nadzorczej, przy zachowaniu obecnej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego. SP mając większość w radzie nadzorczej decydowałby o najważniejszych sprawach PŻM.
"Nie może być tak, że ministerstwo skarbu ma nadzór właścicielski i kontrolę nad PŻM, a z drugiej strony nie posiada żadnych narzędzi, by w prawidłowy sposób nadzorować majątek tego przedsiębiorstwa, o czym decydują jego pracownicy" - powiedział PAP Jan Bury.
Resort skarbu zakłada również drugi wariant, przewidujący komercjalizację PŻM, a następnie jej prywatyzację. Wiceminister skarbu podkreślił jednak, że decyzja o wyborze jednej z tych dwóch koncepcji nie została jeszcze podjęta.
PŻM jest największym polskim armatorem oraz jednym z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 71 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy.
Zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów (m.in. dla zakładów chemicznych w Policach oraz firmy Ciech)
, węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.
Gogol poinformował, że przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Port Nowy Orlean w USA jest najczęściej odwiedzany przez armatorów PŻM. (PAP)
dol/ drag/ jra/