Wskaźnik obrazujący koniunkturę teleinformatyczną w małych i średnich przedsiębiorstwach spadł w lutym do 1,53 w porównaniu z 1,77 w listopadzie ubiegłego roku - wynika z badań na temat rynku teleinformatycznego wykonanych przez zespół "Raportu Teleinfo".
"Wskaźnik wyraźnie spadł z 1,77 w listopadzie do 1,55 w lutym i jest to niepokojące, gdyż jest on barometrem optymizmu w małych i średnich przedsiębiorstwach" - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej Michał Goliński z Katedry Informatyki Gospodarczej SGH, współautor badań.
Badania zostały przeprowadzone przez zespół analityków m.in. ze Szkoły Głównej Handlowej w lutym 2004 roku. Była to ich druga edycja, po pierwszej w listopadzie 2003. Przebadano reprezentatywną grupę 520 małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Projekt sfinansował polski oddział firmy Microsoft.
"Badaliśmy głównie odczucia przedsiębiorców na temat efektów, stanu i potrzeb informatyzacji w ich firmach. Posługiwaliśmy się wywiadem telefonicznym" - powiedział Tomasz Kulisiewicz, analityk branży IT, współautor opracowania.
Dla autorów raportu szczególnie niepokojący jest fakt, że małe i średnie przedsiębiorstwa nie zwiększyły i nie zamierzają zwiększać wydatków na informatyzację w najbliższym czasie.
"W tej chwili jest tendencja do przenoszenia usług wymagających wiedzy do krajów o niższych kosztach. Polska mogłaby na tym skorzystać, ale do tego potrzebne jest odpowiednie zaplecze informatyczne" - uważa Goliński.
Autorzy raportu zwracają również uwagę na większe wydatki na informatyzację i lepszą infrastrukturę informatyczną w innych krajach regionu, które 1 maja staną się jak Polska członkami Unii Europejskiej.
Wydatki na technologie informatyczne w 2003 roku stanowiły w Polsce 2 proc. PKB, tymczasem na Węgrzech wyniosły 3,5 proc. PKB, w Czechach - 3,3 proc., na Łotwie - 2,5 proc., na Słowacji - 2,4 proc., a w Słowenii - 2,1 proc.