Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Martyna Kośka
Martyna Kośka
|

Split payment uszczelni VAT. Od lipca dobrowolny, ale rząd chce, by wkrótce stał się obowiązkowy w niektórych branżach

35
Podziel się:

Od 1 lipca 2018 r. nabywca, który otrzymał fakturę za towar lub usługę, będzie mógł podzielić cenę na dwie części. Kwota netto trafi na inny rachunek bankowy niż należny podatek VAT. To podstawowa zasada split payment – nowego sposobu na walkę z wyłudzeniami i luką podatkową.

Resort zapowiada, że split payment to jedna ze skuteczniejszych metod walki z oszustami podatkowymi
Resort zapowiada, że split payment to jedna ze skuteczniejszych metod walki z oszustami podatkowymi (LESZEK KOTARBA)

Od 1 lipca 2018 r. nabywca, który otrzymał fakturę za towar lub usługę, będzie mógł podzielić cenę na dwie części. Kwota netto trafi na inny rachunek bankowy niż należny podatek VAT. To podstawowa zasada split payment – nowego sposobu na walkę z wyłudzeniami VAT.

Split payment, czyli model podzielonej płatności, zakłada, że nabywca, płacąc za fakturę, kwotę netto za towar lub usługę wpłaca na rachunek sprzedawcy, a VAT (całość lub jego część) – na inne, specjalne konto. Pieniądze zgromadzone na tym rachunku są własnością sprzedawcy, ale może nimi dysponować w ograniczonym stopniu.

Skorzystać z nich będzie można tylko w celu zapłaty zobowiązania z tytułu podatku VAT do urzędu skarbowego lub zapłaty kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez naszego kontrahenta. Nie będzie można wykorzystać pieniędzy zgromadzonych na tym specjalnym koncie do uregulowania zobowiązań z tytułu innych podatków.

Split payment ma uszczelnić system

Stosowanie split payment ma na celu walkę z luką podatkową w VAT oraz zwiększenie przejrzystości rozliczeń. Dzięki split payment co roku do budżetu państwa mają wpływać dodatkowe miliardy złotych. W sumiedo 2028 roku ma to być - według szacunków resortu - 82 mld . Od 2023 roku ma to być równe 9 mld zł rocznie więcej. Z kolei przez najbliższe pięć lat nowy system ma się rozkręcać. W przyszłym roku dałby zaledwie 419 mln zł, ale już w 2019 - 3,3 mld, a rok później - niecałe osiem.

Zobacz też: * *Większe przychody z VAT-u to nie zasługa rządu

"Mechanizm ten z założenia utrudnia lub wręcz uniemożliwia, powstawanie nadużyć już na etapie samej transakcji. Jednocześnie zapewni lepszą transparentność rozliczeń VAT-owskich i utrudni wyprowadzanie pieniędzy za granicę" - zapewnia ministerstwo.

To jedno z dwóch najważniejszych rozwiązań w rozliczeniach podatkowych, które wejdzie w życie w 2018 r. Drugie to uruchomienie systemu mającego identyfikować podejrzane transakcje w bankach i im zapobiegać.

Split payment w pierwszej fazie będzie dobrowolny

Mechanizm regulowany jest w art. 108a ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Czytamy w nim, że zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT

2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktur y jest dokonywana na rachunek bankowy, albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Mechanizm ten zacznie działać od 1 lipca i będzie miał, przynajmniej na początku, charakter dobrowolny. To nabywca zadecyduje, czy chce z niego korzystać. Co więcej, będzie miał możliwość wyboru transakcji, które przeprowadzi za pomocą mechanizmu split payment, a pozostałych dokona w "niepodzielony" sposób.

Co istotne, mechanizm split payment ma zastosowanie tylko w odniesieniu do transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). Nie będzie możliwości zastosowania go w przypadku transakcji dokonywanych przez konsumentów, a więc osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

Polska chce, by split payment był obowiązkowy w wybranych branżach

Polska nie jest pierwszym krajem, który testuje korzyści płynące z modelu podzielonej płatności. W marcu tego roku zaczął on działać w Rumunii, do pewnego stopnia obowiązuje we Włoszech i Czechach. Żaden kraj nie zdecydował się jednak na obowiązkowe objęcie wszystkich transakcji modelem podzielonej płatności – pewne ambicje w tym zakresie ma polski rząd, który chciałby, aby już wkrótce stał się obowiązkowy dla wszystkich nabywców w wybranych branżach.

Nie może jednak podjąć tej decyzji bez uprzedniej zgody Komisji Europejskiej, a to dlatego, że split payment stanowi wyjątek od zasady regulującej sposób rozliczania VAT. Żadne państwo samodzielnie nie może wprowadzać takich wyjątków, wobec czego wkrótce w oficjalnej procedurze Rada Ministrów wystosuje prośbę o zgodę na wprowadzenie podzielonej płatności w wybranych sektorach, które stosują odwrócony VAT (tzw. reverse charge) lub odpowiedzialność solidarną w odprowadzaniu tego podatku.

Są to przykładowo branża budowlana, metalurgiczna, handel elektroniką i paliwami, bo one najbardziej są narażone na działalność nieuczciwych podmiotów.

Resort Finansów szacuje, że w najlepszym wariancie rozdzielona płatność zacznie obowiązywać z początkiem 2019 r.

Zagrożenie ze strony nieuczciwych kontrahentów

W money.pl pisaliśmy o jedne z możliwych pułapek związanych ze split payment. Chodzi o sytuację, w której kontrahent zapłaci fakturę w systemie podzielnej płatności np. półtora miesiąca po terminie. W obecnej chwili jest tak, że przedsiębiorcy odprowadzają podatek z góry, zanim płatność wpłynie na ich konto. Kompensują sobie to, gdy pieniądze docierają już na ich rachunek. Ale co w sytuacji, gdy spóźniona płatność trafi częściowo na rachunek VAT? Czy sprzedawcy mają w tej sytuacji nie rozliczać faktury?

Dorota Prokop, ekspert w firmie doradczej EY wyjaśniła, że jeśli z nieopłaconej faktury powstał już obowiązek zapłaty VAT, to trzeba go rozliczyć i nie można czekać na zapłatę. Wtedy VAT zostanie zapłacony z bieżących środków sprzedawcy.

Więcej o problemie piszemy w tym artykule: Split payment. Furtka dla nieuczciwych kontrahentów?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(35)
WYRÓŻNIONE
dde
6 lat temu
Jaki dobrowolny???? Banki MUSZĄ wszystkim przedsiębiorcom założyć specjalne konta i WSZYSCY bedą narażeni na split payment! Czy pomyśleli o tych którzy płacą tylko gotówką i nie będą mogli skorzystać z podzielonej płatności a na ich rachunku będą gromadzić się środki do których nie będą mieli dostępu??? To są ograniczenia w działalności małych firm! Ponadto zwrot VAT - to jakaś kpina owszem zwrócą w ciągu 25 dni ale na zablokowane konto i aby można było je przelać na zwykłe konto to trzeba pisać do US i czekać kolejne 60 dni na łaskę i niełaskę urzędnika, który może bez powodu odmówić zwrotu VAT i to ma być dobrowolność??? BANDA DEBI..LI!!!!!!!
Janek
6 lat temu
Załóżmy że mam 20% marży na towarze od ceny netto i sprzedający się dobrze towar a mam tylko 1230 zł na start. 1 VI Kupuję towar w hurtowni za 1000 zł netto (płacę 1230 brutto). 4 VI Do 1000 zł doliczam 20% i sprzedaję za 1476 zł brutto(VAT zapłacę po 24, przez ten czas poobracam moimi pieniędzmi. 8 VI Kupuję towar w hurtowni za 1200 zł + VAT. 11 VI sprzedaję ten towar za 1771,2 zł brutto. 15 VI kupuję towar za 1771,2 brutto i trzy dni później sprzedaję go za 2124,24 zł brutto 21 VI kupuję za 2124,24 brutto, 22 VI sprzedaje za 2549,9 zł. Teraz załóżmy że miesiąc wcześniej była identyczna sprzedaż i pora zapłacić VAT. Sprzedałem za 6440,13 zł netto i VAT mam do zapłacenia 1481,21.minus VAT z zakupów 1234,42 i zostaje VAT do zapłaty 246,79 zł. Sprzedaż netto minus zakup netto to zastanie mi 1073,11 zł TERAZ PO NOWEMU 1 VI Kupuję towar w hurtowni za 1000 zł netto (płacę 1230 brutto). 4 VI Do 1000 zł doliczam 20% i sprzedaję za 1476 zł brutto (na koncie mam netto, czyli tylko 1200 zł (276 zł moich pieniędzy ma US) 8 VI już nie kupię towar za 1230 zł brutto bo mam tylko 1200 zł, czyli o 30 zł mniej niż miałem na start. I teraz co ? muszę prosić się o zwrot moich pieniędzy z VAT (tak moich, US będę dopiero po 25 VI) które dostanę po 25 dniach ? czyli dopiero lipcu ? No nie dostanę bo 25. VI ten VAT muszę wpłacić. Ale przez ten czas mogłem inwestować i pomnażać moje pieniądze a tak to kto nimi obraca ? US !!! To może niech mi płacą, jak w Prowideńcie 200% odsetek.
Leo
6 lat temu
Nastepny bubel -dymiaca petarda dajaca rzadzacym przedterminowa ekstra kase ,KIEDY TO RZAD ODDAL SKRADZIONA KASE.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (35)
Tom
6 lat temu
Jestem uczciwym przedsiębiorca sprzedaje kupuje normalne!dzialnisc prowadzę od kilku lat i nie widze nic złego w tym żeby korzystać bez proszenia z nadwyżki pomiędzy vatem naliczonym i należnym-wynika ona tylko i wyłącznie z większych zakupów...zakupami tymi zawsze jest towar i zawsze więcej bo nie wiem ile sprzedam wiec zdarzały się miesiące ze nadwyżka występowała jednak przed końcem roku zawsze sprzedaż jest zwiekszona gdyż nie lubię mieć stanów magazynowych a zakupy niewielkie bądź żadne wiec logicznym jest ze VAT i tak wpływa ode mnie na konto US!!!!no i teraz pierwszy przelew od klienta split payment...i problem bo mam VAT do zapłaty a pani na infolinii banku poinformowała mnie ze nie mogę z tego konta zrobić przelewu miesięcznego do US!!!rozumiem ze US poczeka 60dni bo tyle ma decyzje żeby dostac środki należne z VAT-7??ustawa bzdurna!!wielkie firmy i złodzieje znajda i tak punkt zaczepienia a jednoosobowe działaności padną albo przeniosą się za granice o czym i ja mysle!!przywileje większe!dziekuje dobra zmiano...ale dobra tylko dla kombinatorów i nie pracujacych pobierających najróżniejsze świadczenia!!!to moze tak w systemie split payment wypłacać chociażby 500+ lub zapomogi!?chociaz cześć środków z wielu miliardów rozdawanych co miesiąc wróciłaby do budżetu!
blabliblu
6 lat temu
A może tak Panowie posłowie, senatorzy i ludzie obsadzający podobne stanowiska, zabierzecie sobie a dacie nam ? Bądźcie choć raz uczciwi, bądźcie choć raz jak Robin Hood a my, Polacy będziemy uczciwi w stosunku do was ? Gdzie sprawiedliwość ? To są nasze pieniądze i ja na ten przykład sobie nie życzę aby ktoś po za mną nimi dysponował. Jeżeli to wejdzie zamykam działalność i przenoszę do innego kraju, opcji jest wiele. Zarządzaj swoim a nie cudzym, tak się nauczyliście. Ja tego nie popieram i jeżeli wejdzie to w obowiązek, zamykam firmę. Pozdrawiam NACZELNYCH
tramtamtam
6 lat temu
znieść VAT a wszyscy na tym skorzystają!!! Ile do tych wszystkich kontroli trzeba ludzi pozatrudniac, systemy wprowadzic - a my dalej mamy 23% choć PIS najmocniej krzyczał gdy Tusio Vat podnosil. Ale pewnie juz zapomnieli........ i juz są zatory płatnicze jak za czasów Krzeklewskiego i Unii Wolności.
jaśniak
6 lat temu
zastanówcie się krótko, jakie konsekwencje dla Polski ma wprowadzenie tych skomplikowanych przepisów. Po stronie "zysku" jest POTENCJALNIE większy pobór podatku przez fiskus w kwocie powiedzmy 1 miliard złotych. Po stronie "kosztów" są nakłady na skomplikowaną obsługę tego mechanizmu przez banki, firmy ( szacuje to na 5 miliardów zł ). Do tego dochodzi koszt zwiększenia zapotrzebowania na kapitał przez firmy, które nie będą mogły do 25 każdego miesiąca korzystać z VATu - w bieżącym rachunku oznacza to zwiększenie kredytu o 23 %, to oznacza koszt dla firm ( = dochód dla często zagranicznych banków ) w wysokości też około 5 miliardów złotych ( rocznie ). Czyli aby do fiskusa wpłynął 1 miliard, firmy będą musiały wydać 10 miliardów. Wot, sjudba...
zeflik
6 lat temu
Od 20 lat poważnie zastanawiam się nad zamknieciem firmy. Nie mam po prostu czasu jej prowadzić. Wypełniam tylko 'zobowiazania' wobec państwa. Co rusz to nowe nakazy i obowiązki, a kiedy mam zarabiać? W nocy? Wtedy kontrahenci śpią.
...
Następna strona