Ranking powstał na podstawie opinii 501 przedstawicieli kierownictwa najwyższego szczebla dużych koncernów europejskich.
W ocenie biznesmenów najatrakcyjniejszymi miastami do lokowania biznesu są: Londyn, Paryż, Frankfurt, Bruksela, Amsterdam, Barcelona i Madryt.
Z miast centralnej Europy najwyżej uplasowały się: Praga (17. miejsce), Warszawa (22. miejsce) i Budapeszt (23. miejsce). Ranking obejmuje w sumie 30 lokalizacji.
Decydującym czynnikiem w ocenie popularności miast była znajomość terenu. W tym roku 29 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zna Warszawę, podczas gdy w 2002 roku twierdziło tak 26 proc. ankietowanych. Praga i Budapeszt są bardziej znane niż Warszawa, gdyż 40 proc. pytanych przyznało, że zna Pragę, a 27 proc. - Budapeszt.
Miasta europejskie oceniano też pod względem promowania swojej oferty i zachęcania do inwestowania. Warszawa znalazła się na piątym miejscu, ex aequo z Paryżem. Najlepiej, według ankietowanych, promowane są: Barcelona, Madryt, Dublin i Londyn.
Barcelona została również najwyżej oceniona pod względem jakości i poziomu życia pracowników. Warszawa jest na 29. miejscu, a na 30. Moskwa.
Zdaniem ankietowanych rozszerzenie Unii Europejskiej na wschód jest czynnikiem, który może mieć największy wpływ na firmy w Europie przez następne 10 lat. Czynnik ten wyprzedził takie kwestie, jak wyniki gospodarki amerykańskiej, konkurencja ze strony Azji oraz zagrożenie terroryzmem.
Z raportu wynika, że Berlin i Frankfurt n. Menem to dwa miasta w Europie Zachodniej, które najprawdopodobniej stracą na rozszerzeniu UE pod względem napływu inwestycji.
Ankietowani oceniali czołówkę miast Europy, stosując wiele kryteriów, m.in.: łatwość dostępu do rynku i klientów, dostępność kwalifikowanej kadry, efektywność transportu wewnątrz kraju i połączeń międzynarodowych, jakość usług telekomunikacyjnych, klimat dla rozwoju biznesu, wynikający z rządowej polityki podatkowej i finansowej oraz koszty robocizny.
W tym roku Warszawa przesunęła się na wyższe pozycje pod względem kosztów pracy (na 1 z 2), pod względem łatwego dostępu do rynku i klientów (na 18 z 25), jakości usług telekomunikacyjnych (na 25 z 27), klimatu dla rozwoju biznesu wynikającego z rządowej polityki podatkowej i finansowej (na 5 z 9), dostępności powierzchni biurowej (na 10 z 13), efektywności transportu wewnątrz kraju (na 28 z 29), znajomości języków obcych (na 22 z 24), czystości środowiska (na 17 z 30).
Notowania Warszawy spadły jednak pod innymi względami: dostępności kwalifikowanej kadry (z 19 miejsca na 26), efektywności transportu międzynarodowego (z 25 na 26), opłacalności wynajmu powierzchni biurowej (z 4 na 7).
Analiza została przeprowadzona przez Taylor Nelson Sofres wśród 501 firm z dziewięciu krajów europejskich. Grupa reprezentatywna została wyselekcjonowana z 15.000 największych firm europejskich. Wywiady przeprowadzono telefonicznie w lipcu 2003 roku.
Cushman&Wakefild Healey & Baker jest jedną z czołowych firm doradczych w dziedzinie nieruchomości komercyjnych na świecie.