"Nowy rok rozpoczął się spektakularną poprawą nastrojów polskich konsumentów - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 6,5 punktu (z 89,7 do 96,2). Wzrost wartości wskaźnika zanotowano we wszystkich badanych grupach" - napisano w komunikacie IQS and Quant Group.
Największy wzrost zanotowano wśród badanych w wieku 15-29 lat. Wskaźnik w tej grupie wzrósł o 13,2 punktu, optymizm mieszkańców dużych miast wzrósł o 10,7 pkt, a osób z wysokimi dochodami wzrósł o 10,2 pkt.
Najmniej wzrósł optymizm mieszkańców wsi, o 0,6 pkt, osób w wieku 30-45, o 1,9 pkt, oraz osób z wykształceniem zawodowym, o 2,1 pkt.
Odsetek badanych twierdzących, że sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, spadł do 32 proc. z 36 proc. Poprawę zauważyło 13 proc. respondentów, o 5 punktów procentowych więcej niż w grudniu.
Poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku przewiduje 21 proc. badanych (wzrost o 5 punktów procentowych), pogorszenia obawia się 25 proc. Polaków (mniej o 5 punktów).
Według 19 proc. badanych sytuacja ich gospodarstwa domowego pogorszyła się w ostatnim roku (w grudniu twierdziło tak 23 proc.), 68 proc. twierdzi, że sytuacja ta jest taka sama, a 12 proc. - że się poprawiła (wobec 9 proc. miesiąc wcześniej).
Jedna piąta badanych sądzi, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 4 punkty procentowe), a 14 proc. – że się pogorszy (o 3 punkty procentowe mniej niż w grudniu).
Na pytanie, czy obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku, twierdząco odpowiedziało 21 proc. badanych, o 1 punkt procentowy więcej niż w grudniu. Przeciwne zdanie wyrażało 16 proc. Polaków (spadek o 1 punkt procentowy).
Badanie przeprowadzono w dniach 14-18 stycznia 2005 roku.