GDA66TY
/ 2011-01-30 15:29
/
Tysiącznik na forum
Pytania do spółki SKOTAN
2011-01-27 Witam, dlaczego Państwo sprzedali Eurochem? Czy to było mądre posunięcie? kurs się osunął nie bez powodu.
To była dobra decyzja biznesowa. W wyniku transakcji Spółka pozyskała łącznie – odpowiednio z tytułu zbycia udziałów oraz przelewu wierzytelności – ok. 1 mln zł, dokonując świadomej restrukturyzacji aktywów nieprodukcyjnych i nie związanych z podstawową działalnością Grupy Kapitałowej.
Po wygaśnięciu kontraktu paliwowego realizowanego przez Eurochem do grudnia 2008 r. i odstąpieniu od koncesji na handel paliwami, Eurochem nie był w stanie osiągnąć rentowności. Po ostatecznym odstąpieniu przez Grupę Kapitałową od planów związanych z biopaliwami spółka utraciła też strategiczne znaczenie dla SKOTAN SA. Z uwagi na to w księgach Spółki na koniec 2008 r. dokonany został 100% odpis aktualizacyjny wartości Eurochem (Nota 30 do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego za rok 2008), co zgodne było ze stanowiskiem wyrażanym przez audytora sprawozdania finansowego.
W obliczu przyjęcia przez Walne Zgromadzenie Spółki w lipcu 2009 r. nowej strategii, SKOTAN SA stanął przed trudnym wyborem pomiędzy likwidacją spółki, jej sprzedażą lub kontynuowaniem jej dalszego dofinansowywania, w nadziei na poprawę rentowności. Likwidacja spółki byłaby najgorszym wariantem, bo najbardziej kosztownym dla Grupy Kapitałowej z uwagi na realizowany przez Eurochem długoterminowy kontrakt dzierżawy terminala przeładunkowego. Dalsze funkcjonowanie spółki w formule usługodawcy przeładunkowego na dzierżawionym terminalu wiązało się z koniecznością poniesienia jeszcze w 2011 r. znacznych wydatków na rewitalizację torowisk (łącznie dzierżawa terminala od PKP PLK SA obejmuje ponad 7,5 km torów i układów torowych) i infrastruktury przeładunkowej. Z uwagi na pozostały okres obowiązywania dzierżawy i koszty takiej rewitalizacji idące w miliony złotych, dalsze angażowanie środków finansowych w długoterminowy rozwój terminala byłoby uzasadnione wyłącznie pewnością co do możliwości kontynuowania jego wieloletniej dzierżawy. Uzyskanie takiej pewności okazało się jednak niemożliwe: zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury w sprawie umów dzierżawy terminali przeładunkowych od PKP PLK, po wygaśnięciu obecnie obowiązujących tego typu umów, na dalszą dzierżawę terminali ogłaszane będą przetargi. Sam fakt możliwego przystąpienia przez SKOTAN S.A. do takiego przetargu w dalekiej przyszłości nie gwarantował pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy w stopniu, który uzasadniałby racjonalność dalszych nakładów inwestycyjnych na rozwój terminala. Dla dzisiejszego SKOTAN SA, funkcjonującego w formule spółki badawczo-rozwojowej, niepewne przedsięwzięcie, nie związane zresztą z podstawowym profilem działalności Grupy, nie wydało się uzasadnione.
Nie wypada mi komentować spadków kursu. Pozwolę sobie jednak zauważyć, iż trend spadkowy wyceny akcji SKOTAN SA rozpoczął się – niestety – już w trzeciej dekadzie grudnia zeszłego roku i nie licząc dwóch wyraźnych odbić obserwowanych w drugiej połowie stycznia br. obecna wycena mieści się w linii trendu. Patrząc z perspektywy wewnętrznej Spółki nie jestem w stanie wskazać żadnych obiektywnych czynników, które uzasadniałyby ani wejście, ani pozostawanie akcji Spółki w tym trendzie, realizuje ona bowiem bez opóźnień przyjętą strategię, wartość jej aktywów rośnie, nie odnotowano także żadnych zdarzeń nadzwyczajnych, które mogłyby zakłócić jej funkcjonowanie lub spowodować opóźnienia w realizacji planów biznesowych..
W ocenie Zarządu w zestawieniu porównawczym „sprzed transakcji” i „po transakcji” sytuacja SKOTAN SA jest „po transakcji” lepsza. Dodatkowo mam nadzieję, iż zgodnie z przyjętym harmonogramem już w najbliższych miesiącach Spółka poda do wiadomości publicznej informację o rozruchu pierwszego etapu instalacji do produkcji drożdży paszowych, co będzie niewątpliwie milowym krokiem w procesie realizacji nowej strategii SKOTAN S.A. i co, mam nadzieję, spotka się z przychylną reakcją akcjonariuszy.