GDA66TY
/ 2009-02-27 13:35
/
Tysiącznik na forum
Rozmowa z Henrykiem Zamojskim,wice prezesem Krajowej Izby Biopaliw
• Mamy za sobą pierwszy rok realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli obowiązkowego udziału biokomponentów w paliwach silnikowych. Jak pan ocenia ten pierwszy (raczkujący) rok dla biopaliw w Polsce?
– Oczywiście był to niezwykle ważny, wypada powiedzieć, przełomowy rok. Pamiętamy przecież ile pracy wymagało przyjęcie ustawy o biopaliwach w 2006 roku i jak długo ta ustawa pozostawała tylko zapisem na papierze z uwagi na brak przepisów wykonawczych. Rok 2008 był więc pierwszym w realizacji rozporządzenia Rady Ministrów, które zobowiązało wszystkich producentów i importerów paliw do dodawania określonej ilości biokomponentów. Na razie jest to udział w granicach 3-4 proc. ale i tak, stosunkowo duży, biorąc pod uwagę fakt, że
w 2008 roku zużyliśmy blisko 8 mln t oleju napędowego i około 4 mln ton benzyn. Szacujemy więc, że na realizację tego obowiązkowego odcinka, czyli NCW, zużyliśmy około 450 tys. t estrów i blisko 250 tys. t bioetanolu. Dokładnymi danymi będziemy jednak dysponować dopiero w marcu, gdy znane będą oficjalne wielkości produkcji, importu i konsumpcji paliw w 2008 rokuJaki może być procentowy udział biopaliw na polskim rynku za kilka, kilkanaście lat?
– Udział, zgodnie z przyjętymi aktami normatywnymi, będzie wzrastał. Przewidujemy, że w 2020 roku będziemy potrzebowali na polskim rynku około 2,5 mln t estrów i około 1,5 mln t bioetanolu. Przewidujemy ponadto, że w tym czasie około 20 – 25 proc. produkcji będą już stanowiły biopaliwa II generacji, czyli produkowane z biomasy a nie z roślin używanych do celów spożywczych. Z naszych informacji wynika, że już w przyszłym roku zacznie się pilotażowa produkcja i testy użytkowe benzyny syntetycznej. W przygotowaniu są także inne innowacyjnej projekty, zaliczane do paliw II generacji, które mogą się znaleźć w sprzedaży w 2011-2012 roku. Na pewno w większym zakresie chcielibyśmy je wykorzystywać w lotnictwie, w komunikacji kolejowej, w żegludze morskiej. Idealnym obszarem zastosowania biopaliw jest komunikacja miejska, gdzie trzeba robić wszystko by ograniczać skutki jej uciążliwości dla ludzi i środowiska. W przyszłym roku chcielibyśmy przeprowadzić takie testy w Warszawie, Krakowie i w Szczecinie. W kręgu naszego zainteresowania są także pojazdy użytkowane w strefach szczególnej ochrony przyrodniczej i w uzdrowiskach.