"Temat segregacji odpadów jest bardzo żywy w ciągu ostatnich miesięcy. Obowiązująca segregacja pięciu frakcji przysparza Polakom trochę kłopotów, nie tylko dlatego, że nie zawsze wiedzą, jaki odpad do jakiego kosza wrzucić, ale również - jak zmieścić w mieszkaniu pięć pojemników. Dlatego, jak widać z naszego sondażu, Polacy chętnie ograniczyliby liczbę odpadów we własnym domu poprzez korzystanie np. z produktów w opakowaniach zwrotnych. Jednocześnie fakt, że aż 84% respondentów pozytywnie odniosło się do takiego rozwiązania, a za główną zachętę uznali oni pozytywny wpływ na środowisko, pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi wpływu produkcji i konsumpcji w tym obszarze" - powiedział Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, cytowany w komentarzu.
Jako główny powód potencjalnego korzystania z produktów w opakowaniach zwrotnych Polacy wskazują chęć zrobienia czegoś pozytywnego dla środowiska - to argument szczególnie ważny dla osób z wyższym wykształceniem. Ważny jest również fakt, że w domu gromadziłoby się mniej śmieci - to argument przemawiający szczególnie do kobiet. Zachęcać do tego typu rozwiązań mogłyby również niższe ceny takich produktów oraz niższe opłaty za wywóz śmieci, podkreślono.
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl) w listopadzie 2019 roku, na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=1002.