"Przykładowo w tym samym okresie przed rokiem wskaźnik był na plusie o 11,8%. W rezultacie, w drugiej połowie bieżącego roku liczba ofert spadła poniżej poziomu z roku poprzedniego. Wbrew spadkowym tendencjom na zagregowanym poziomie, istnieją kategorie ofert pracy, choć nieliczne, w których notujemy wzrosty. Należy do nich marketing, energetyka i branża edukacyjna" - czytamy w raporcie.
Wskazano, że spadek ofert pracy publikowanych w internecie występuje w kategoriach dostarczających najwięcej ofert zatrudnienia, np. w sprzedaży.
W listopadzie niewielki wzrost liczby wakatów odnotowano w większości województw. Wyjątkiem były województwa: pomorskie, wielkopolskie, małopolskie, świętokrzyskie oraz śląskie, podało Biuro. Najwięcej ofert napłynęło do woj. mazowieckiego, łódzkiego oraz opolskiego.
"W bieżącym roku we wszystkich województwach wakatów jest mniej niż w roku ubiegłym. Największy ich ubytek wystąpił w woj. lubuskim, zaś najmniejszy - w woj. podlaskim" - czytamy w raporcie.
Autorzy raportu podkreślają, że w ostatnich miesiącach zainteresowanie przedsiębiorców kreacją ofert pracy dla pracowników fizycznych i prac prostych spada najszybciej z uwagi na postępujące spowolnienie gospodarcze.
"Spośród szerokich grup ofert pracy, najwięcej ogłoszeń przybyło w listopadzie dla przedstawicieli zawodów usługowych, najmniej zaś tych na stanowiska dotyczące prac fizycznych i prostych" - czytamy dalej.
Barometr Ofert Pracy powstaje na podstawie ogłaszanych w internecie ofert pracy przy współpracy Katedry Makroekonomii Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych.