"Grupa należycie realizuje rekordowy portfel zamówień, którego aktualna wartość wynosi ok. 3,09 mld zł netto (bez udziału konsorcjantów). Posiadany portfel zamówień grupa realizuje z długoterminową marżą na sprzedaży brutto na poziomie 5% i jest przygotowana do pozyskiwania i realizacji kolejnych zamówień" - czytamy w raporcie rocznym.
Konsekwentnie rozwijana jest również działalność operacyjna spółki TOG, która stopniowo usamodzielnia się i umacnia swoją pozycję w sektorze oil&gas zwiększając skalę działalności. Na uwagę zasługuje osiągnięcie pozytywnego wyniku netto drugi rok z rzędu oraz zbudowanie rekordowego portfela zamówień o wartości 73,5 mln zł netto, podano także.
"Średnia rentowność na sprzedaży brutto za ostatnie 12 miesięcy z posiadanego portfela zamówień w Grupie (nie uwzględniając działalności zaniechanej) wynosi 4,7% na koniec 2019 wobec 5,45% na koniec 2018 roku, natomiast w spółce średnia marża na sprzedaży brutto portfela zamówień w okresie sprawozdawczym wyniosła odpowiednio 4,5% wobec 5,18% w 2018 roku. Nieznaczne wyższy poziom marży na sprzedaży brutto wygenerowanej przez grupę w porównaniu do spółki wynika z rentowności działalności realizowanej przez TOG, która ze względu na swój niszowy, technologiczny charakter, potrafi generować wyższą rentowność niż ta możliwa do uzyskania na rynku kolejowym" - czytamy dalej.
Mimo tych trudnych warunków, zarząd Torpolu ocenia sytuację ekonomiczno-finansową spółki jako dobrą.
"Najistotniejszym osiągnięciem jest zdecydowane poprawienie i ustabilizowanie płynności finansowej grupy. W tych okolicznościach grupa wygenerowała historycznie wysoką sprzedaż na poziomie ponad 1,6 mld zł dzięki sprawnej i terminowej realizacji robót o wymaganej jakości. Ponadto grupa zakontraktowała i zabezpieczyła poziom cen ponad 90% kluczowych materiałów i surowców, dzięki czemu w istotnej części ograniczyła ryzyko wzrostu cen podstawowych materiałów, co powinno mieć pozytywny wpływ na rentowność portfela w 2020 roku" - napisano w raporcie.
Aktualnie wysiłki spółki skupiają się przede wszystkim na utrzymaniu satysfakcjonującej rentowności projektów w ramach kontraktacji oraz odpowiedniego zaplecza finansowego pod zapotrzebowanie wynikające z ich realizacji, podano także.
Ponadto kontynuowano proces optymalizacji struktury kapitałowej grupy. Proces ten przebiegł zgodnie z założeniami Torpolu, podkreślono również w raporcie. 15 listopada 2019 roku właściwy sąd w Norwegii zakończył procedurę likwidacji Torpol Norge AS, z kolei po okresie sprawozdawczym wykreślono spółkę Afta sp. z o.o. z rejestru przedsiębiorców. Ostatnim etapem optymalizacji jest likwidacja spółki zależnej w Chorwacji, która powinna zostać zakończona w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 604 mln zł w 2019 r.