XTB: strona spółki
15.07.2024, 10:17
XTB Aktualizacja informacji nt. wpływu regulacji CNMV dotyczących działań marketingowych związanych z CFD na działalność XTB na rynku hiszpańskim
W nawiązaniu do informacji przekazanych m.in. w sprawozdaniu Zarządu XTB za rok 2023 odnośnie decyzji hiszpańskiej Krajowej Komisji Rynku Papierów Wartościowych (dalej: „CNMV”) w sprawie interwencji produktowej dotyczących kontraktów finansowych na różnice kursowe i innych produktów lewarowanych na rynku hiszpańskim („Decyzja”), Zarząd XTB S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: „XTB”, "Spółka") informuje, iż w dniu 15 lipca 2024 r. dokonał oceny wpływu na działalność Grupy Kapitałowej XTB kryteriów interpretacyjnych wydanych przez CNMV w związku z realizacją Decyzji w dokumencie pt. „Questions and answers document regarding the implementation of the CNMV’s Resolution of 11 July 2023 on product intervention measures relating to financial contracts for differences and other leveraged products.” (dalej “Q&A”) datowanym na dzień 12 lipca 2024 r.
Analiza przeprowadzona przez Spółkę wykazała przede wszystkim, że zgodnie z kryteriami interpretacyjnymi wydanymi przez CNMV: a) Decyzja zabrania reklamy kontraktów CFD i innych praktyk biznesowych w Hiszpanii, niezależnie od miejsca zamieszkania klienta, ale nie samego handlu. Sprzedaż kontraktów CFD jest dozwolona pod warunkiem, że następuje z wyłącznej inicjatywy inwestora. W związku z tym decyzja nie implikuje zmian w sposobie, w jaki inwestorzy detaliczni mogą handlować kontraktami CFD za pośrednictwem pośredników, których są już klientami, ani nie uniemożliwia im otwierania nowych rachunków do obrotu kontraktami CFD, pod warunkiem, że podmioty spełnią wszystkie obowiązki regulacyjne. b) Firmom inwestycyjnym oferującym kontrakty CFD nie wolno umieszczać na swojej stronie internetowej informacji promocyjnych dotyczących tego typu produktów. c) Decyzja zabrania wszelkich działań związanych ze sponsorowaniem wydarzeń lub organizacji oraz reklamą marki, jeżeli ich celem lub skutkiem jest bezpośrednia lub pośrednia reklama kontraktów CFD, z wyjątkiem przypadków, gdy zostanie udowodnione, że takie sponsorowanie lub reklama marki nie ma na celu oferowania takich produktów lub usług. Oprócz zamiaru ograniczenia pośredniej i ogólnej reklamy handlu kontraktami CFD z wykorzystaniem marki lub nazwy podmiotu poprzez odzież sportową, zakaz ten oznacza, że podmiot nie może reklamować również określonych produktów innych niż kontrakty CFD, jeśli efekt promocyjny jest podobny. Powyższe oznacza, że w praktyce podmioty mające w swojej ofercie kontrakty CFD nie mogą reklamować na rynku hiszpańskim swojej działalności w żadnym zakresie, natomiast Decyzja nie zabrania samego inwestowania w kontrakty CFD, o ile następuje to z wyłącznej inicjatywy inwestora. Wobec powyższego w dniu dzisiejszym Zarząd Emitenta podjął decyzję zgodnie z którą zamierza dalej prowadzić działalność na rynku hiszpańskim. W trybie natychmiastowym zostaną wprowadzone ograniczenia marketingu na tym rynku zgodne z wytycznymi określonymi w Q&A oraz zostaną podjęte działania nakierowane na optymalizację strony kosztowej działalności. W opinii Zarządu Q&A mogą mieć w średnim i długim terminie negatywny wpływ na liczbę pozyskiwanych na rynku hiszpańskim klientów, a w konsekwencji na poziom przychodów osiąganych na tym rynku, przy czym na dzień publikacji niniejszego raportu bieżącego Zarząd nie jest w stanie w sposób precyzyjny i wiarygodny skwantyfikować tego wpływu. Jednocześnie Spółka wskazuje, że od ponad dwóch lat XTB nie prowadzi istotnych działań reklamowych związanych z CFD w Hiszpanii, a przychody Grupy Kapitałowej XTB uzyskane na rynku hiszpańskim wyniosły w 2023 r. ok. 11,3 % skonsolidowanych przychodów całej Grupy Kapitałowej XTB.
Analiza przeprowadzona przez Spółkę wykazała przede wszystkim, że zgodnie z kryteriami interpretacyjnymi wydanymi przez CNMV: a) Decyzja zabrania reklamy kontraktów CFD i innych praktyk biznesowych w Hiszpanii, niezależnie od miejsca zamieszkania klienta, ale nie samego handlu. Sprzedaż kontraktów CFD jest dozwolona pod warunkiem, że następuje z wyłącznej inicjatywy inwestora. W związku z tym decyzja nie implikuje zmian w sposobie, w jaki inwestorzy detaliczni mogą handlować kontraktami CFD za pośrednictwem pośredników, których są już klientami, ani nie uniemożliwia im otwierania nowych rachunków do obrotu kontraktami CFD, pod warunkiem, że podmioty spełnią wszystkie obowiązki regulacyjne. b) Firmom inwestycyjnym oferującym kontrakty CFD nie wolno umieszczać na swojej stronie internetowej informacji promocyjnych dotyczących tego typu produktów. c) Decyzja zabrania wszelkich działań związanych ze sponsorowaniem wydarzeń lub organizacji oraz reklamą marki, jeżeli ich celem lub skutkiem jest bezpośrednia lub pośrednia reklama kontraktów CFD, z wyjątkiem przypadków, gdy zostanie udowodnione, że takie sponsorowanie lub reklama marki nie ma na celu oferowania takich produktów lub usług. Oprócz zamiaru ograniczenia pośredniej i ogólnej reklamy handlu kontraktami CFD z wykorzystaniem marki lub nazwy podmiotu poprzez odzież sportową, zakaz ten oznacza, że podmiot nie może reklamować również określonych produktów innych niż kontrakty CFD, jeśli efekt promocyjny jest podobny. Powyższe oznacza, że w praktyce podmioty mające w swojej ofercie kontrakty CFD nie mogą reklamować na rynku hiszpańskim swojej działalności w żadnym zakresie, natomiast Decyzja nie zabrania samego inwestowania w kontrakty CFD, o ile następuje to z wyłącznej inicjatywy inwestora. Wobec powyższego w dniu dzisiejszym Zarząd Emitenta podjął decyzję zgodnie z którą zamierza dalej prowadzić działalność na rynku hiszpańskim. W trybie natychmiastowym zostaną wprowadzone ograniczenia marketingu na tym rynku zgodne z wytycznymi określonymi w Q&A oraz zostaną podjęte działania nakierowane na optymalizację strony kosztowej działalności. W opinii Zarządu Q&A mogą mieć w średnim i długim terminie negatywny wpływ na liczbę pozyskiwanych na rynku hiszpańskim klientów, a w konsekwencji na poziom przychodów osiąganych na tym rynku, przy czym na dzień publikacji niniejszego raportu bieżącego Zarząd nie jest w stanie w sposób precyzyjny i wiarygodny skwantyfikować tego wpływu. Jednocześnie Spółka wskazuje, że od ponad dwóch lat XTB nie prowadzi istotnych działań reklamowych związanych z CFD w Hiszpanii, a przychody Grupy Kapitałowej XTB uzyskane na rynku hiszpańskim wyniosły w 2023 r. ok. 11,3 % skonsolidowanych przychodów całej Grupy Kapitałowej XTB.