Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Lotnisko na Mazurach kolejny rok na minusie. Port jednak "realizuje misję publiczną"

22
Podziel się:

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w 2022 r. zanotował stratę, zresztą już kolejny raz. Na Warmii i Mazurach trwa zresztą dyskusja nad sensem posiadania lotniska. Zwolennicy mówią, że to "okno na świat" regionu. Krytycy natomiast – że to skarbonka bez dna.

Lotnisko na Mazurach kolejny rok na minusie. Port jednak "realizuje misję publiczną"
Na zdjęciu Lotnisko w Szymanach (Agencja Wyborcza.pl, Arkadiusz Stankiewicz)

O wynikach Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury pisze olsztyńska "Gazeta Wyborcza", która sprawdziła sprawozdanie finansowe lotniska. Wynika z niego, że port zakończył 2022 r. na minusie.

Lotnisko w Szymanach ze stratą

Ze sprawozdania wynika, że na lotnisku w 2022 r. przeprowadzono 2666 operacji lotniczych i odprawiono 113 tys. 222 pasażerów. To spory wzrost w porównaniu z 2021 r., kiedy to przez port przewinęło się niecałe 47 tys. podróżnych. Co jednak istotne, wynik z 2022 r. stanowi ok. 74,8 proc. ruchu w stosunku do 2019 r. (wtedy odprawiono ok. 151 tys. pasażerów), czyli jeszcze sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.

Wzrosła też liczba usług cargo. W ciągu roku na lotnisku w Szymanach miało miejsce 31 operacji transportu towarów o łącznej wielkości 70,6 tony ładunku. Wyniki lotniska poprawić też miały m.in. współpraca ze szkołami pilotażu, sprzedaż powierzchni hangarowych, komercyjnych czy miejsc postojowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

I tak przychody spółki ze sprzedaży w 2022 r. wyniosły ponad 11,8 mln zł. Do tego trzeba doliczyć ok. 7,43 mln zł z tytułu pozostałych przychodów operacyjnych. Lotnisko tłumaczy, że wzrosty wzięły się m.in. ze zwiększenia ruchu lotniczego.

Natomiast koszty działalności operacyjnej przekraczają przychody i wyniosły w 2022 r. 37,3 mln zł. To więcej niż w 2021 r., gdy wynik ten wyniósł 33,6 mln zł. Największymi pozycjami w budżecie po stronie wydatków są amortyzacja (12,1 mln zł) oraz wynagrodzenia (9,4 mln zł).

Ostatecznie strata finansowa spółki wyniosła 17,8 mln zł. Do 2022 r. łączna strata netto Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury przekroczyła 124 mln zł. Zobowiązania spółki są na poziomie 73 mln zł – wylicza "GW".

Potrzebne lotnisko czy skarbonka bez dna?

Jak zauważa "GW", 100 proc. udziałów w spółce kontrolującej lotnisko posiada województwo. Prezesem podmiotu jest Wiktor Wójcik, olsztyński radny Platformy Obywatelskiej. Na koniec 2022 r. port zatrudniał 128 osób, a średnia pensja wynosiła 5051 zł miesięcznie.

Dziennik wskazuje też, że lotnisko ma zwolenników, jak i krytyków. Pierwsi podkreślają, że Szymany to niezbędny element rozwoju Warmii i Mazur oraz "okno na świat". Drudzy krytykują jego położenie i "uważają, że to skarbonka bez dna" – czytamy.

Natomiast władze spółki podkreślają, że port lotniczy realizuje misję publiczną.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(22)
WYRÓŻNIONE
Filemonek
rok temu
A ile zarabia prezes z całym zarządem i radą nadzorczą ? Jakie są wypłacane premię roczne ? W PLL "LOT" prezes rocznie przytulał 3 mln zł a i tak były wielkie straty
NCCCCCC
rok temu
TE LOTNISKO ZA BARDZO ODDALONE OD OLSZTYNA DŁUŻEJ SAM DOJAZD NIŻ LOT Z KRAKOWA I WIELE WIELE INNYCH MOŻNA BY DAWAĆ PRZYKŁADÓW JAK DLA MNIE ,,NIEWYPAŁ,,
fghj
rok temu
Wywalili pieniadze w bloto, a za te pieniadze powinni budowac kolej i drogi dla wszystkich mieszkancow Mazur - zeby dzieci z kazdej miejsowosci mogly jechac do liceum i na studia. Starsi do lekarza czy na zakupy. Z wioski bus, z miejsowosci SZYBKI pociag przez cale Mazury do Warszawy (i na uczelnie, i na lotnisko i na CPK, o ile powstanie). Za pieniadze WYRZUCONE na budowe i utrzymywanie pustego lotniska powinna powstac dobra komunikacja. Teraz pociagi z Warszawt do Olsztyna jezdza najwyzej 120 (choc moga i powinny 160km/godz), bo.. tory sa kiepskie. W/w predkosc jest maksymalna, na wiekszosci odcinktow pociag ciagnie sie o wiele wolniej i tylko do Olsztyna, przez reszte Mazur jedzie wolniej i dluzej niz... sie leci do Mediolanu!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (22)
Warmiak
rok temu
Ta misja publiczna to chyba wynagrodzenia władz spółki. Natychmiast zlikwidować to dziadostwo. Nie stać nas na taką niegospodarność.
Warmiak
rok temu
Potrzebne ( Szymany ?) jak dziura w moście , 120 km Gdańsk 160 W-wa , , lotnisko Mazury ! Powinno być między Białymstokiem i Ełkiem - Suwałkami , północny wschód Polski także że względów obronnych , czarna dziura na mapie Polski , te rejony latają z Grodna - taniej . Polecam
B.Z.
rok temu
Polska, Niemcy, Anglia itp.... Dlaczego z Irlandii nic nie lata? I do Irlandii?
Krywlany
rok temu
Zbudować lotnisko Białystok w 2024 roku.
tow.Szmaciak
rok temu
To nieważne czy jest rentowne czy nie. Ważne są wielkie idee Ukochanego Przywódcy.
...
Następna strona