"Filar techniczny IV pakietu kolejowego zakłada wzmocnienie roli Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA), która przejmie część kompetencji krajowych organów ds. bezpieczeństwa (NSA) w państwach członkowskich Unii (w przypadku Polski organem tym jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego). Agencja Kolejowa Unii Europejskiej będzie wydawała jednolite certyfikaty bezpieczeństwa, zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, a także będzie dokonywała preautoryzacji systemu ERTMS. Ponadto Agencja będzie wydawała przewoźnikom kolejowym jednolity certyfikat bezpieczeństwa, który zastąpi certyfikat bezpieczeństwa wydawany do tej pory przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa. Agencja będzie działała jako 'One Stop Shop' - punkt kompleksowej obsługi poprzez platformę informatyczną, przy pomocy której wnioskodawcy będą zdalnie składać wnioski i przesyłać dokumenty" - czytamy w komunikacie.
W związku z tym znacząco zmieni się rola prezesa UTK w zakresie wydawania zezwoleń technicznych. W nowym porządku prawnym będzie on odpowiedzialny za dopuszczanie do eksploatacji urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej) wchodzących w skład podsystemów "sterowanie - urządzenia przytorowe", "energia" i "infrastruktura". Ponadto będzie mógł, zamiast Agencji (gdy taką wolę wyrazi wnioskodawca), wydawać zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, ale tylko w przypadku gdy obszar użytkowania tego pojazdu jest ograniczony do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rolą UTK będzie również badanie zgodności z siecią oraz krajowymi przepisami technicznymi w procesie wydawanie przez Agencję zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu, dodano.
Projekt ustawy powstał w ścisłej współpracy Ministerstwa Infrastruktury z zainteresowanymi podmiotami rynku kolejowego, które czynnie uczestniczyły w tworzeniu propozycji przepisów w poszczególnych obszarach tematycznych, podkreślił resort.
"Równolegle trwają zaawansowane prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w zakresie zapewnienia transpozycji przepisów rozdziału 6. dyrektywy 2016/797 regulującego działalność jednostek notyfikowanych i jednostek wyznaczonych. Celem osobnego procedowania tej kwestii jest umożliwienie tym jednostkom szybszego uzyskania nowej notyfikacji w oparciu o dyrektywę 2016/797 - bez czekania na transpozycję całości IV pakietu kolejowego" - czytamy także.
Projekt został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod poz. UC26, przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne. Projekt ustawy został przesłany do zatwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.