Z powodu pandemii koronawirusa, znacząco zmniejszyła się liczba osób wypożyczających miejskie rowery. Spadły też przychody z reklam. Dlatego Nextbike zdecydował o skierowaniu do sądu wniosku o o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz o ogłoszenie upadłości.
Operator rowerów miejskich poprosił, aby wniosek o restrukturyzację był rozpatrywany w pierwszej kolejności.
Jak czytamy w komunikacie Nextbike, "spółka zidentyfikowała stan zagrożenia niewypłacalnością m.in. z uwagi na następujące zdarzenia:
1) obniżenie przychodów związanych z realizacją umów z samorządami wynikające z obowiązywania w okresie od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 5 maja 2020 r. zakazu korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich. Obniżenie przychodów nastąpiło poprzez dokonanie obniżeń wynagrodzenia, odstąpienia od zawartych umów, przesuwania startu sezonów rowerowych, nieprzeprowadzanie zaplanowanych przetargów, obniżenie wpływów od użytkowników rowerów miejskich,
2) wstrzymanie zapłaty wynagrodzenia za miesiąc kwiecień 2020 r. (tj. miesiąc, w którym obowiązywał zakaz korzystania z rowerów) dotyczącego istotnego dla spółki systemu rowerowego,
3) obniżenie przychodów z reklam i nierealizowanie przez Synergic sp. z o.o. - wyłącznego partnera spółki w zakresie uzyskiwania przychodów z reklam - płatności zgodnie z umową dzierżawy nośników reklamowych, o której spółka informowała w raporcie bieżącym ESPI nr 6/2020 z dn. 13 lutego 2020 r.,
4) konieczność renegocjacji terminów płatności wynikających z umowy zawartej z Benefit Systems S.A., o której spółka informowała w dn. 31.12.2018 r. w raporcie bieżącym ESPI nr 35/2018, oraz brak płatności ze strony Benefit Systems S.A. w terminach wynikających z zawartej umowy,
5) aktualny brak możliwości przedstawienia gwarancji bankowej jako zabezpieczenia należytego wykonania umowy zawartej z miastem Oulu, o której spółka informowała w raporcie bieżącym ESPI nr 5/2019 z dn. 26 kwietnia 2019 r. Obecnie, trwają rozmowy w przedmiocie renegocjowania warunków umowy, w tym zmiany sposobu zabezpieczenia, wobec czego rozpoczęcie sezonu rowerowego zostało opóźnione i istnieje prawdopodobieństwo podjęcia przez miasto Oulu działań zmierzających do odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania w przypadku nieuzgodnienia alternatywnego sposobu zabezpieczenia. Spółka nie posiada informacji, by na dzień 19 maja 2020 r. miasto Oulu podjęło działania zmierzające do odstąpienia lub rozwiązania umowy,
6) utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego, m.in. wydatków inwestycyjnych i zabezpieczeń dla przyszłych przetargów, z uwagi na COVID-19" - czytamy w komunikacie.
Jak informuje Nextbike, postępowanie restrukturyzacyjne jest w ocenie zarządu rozwiązaniem korzystnym dla spółki oraz jej wierzycieli, gdyż umożliwia kontynuowanie realizacji kontraktów zawartych przez spółkę, a tym samym umożliwia utrzymanie głównego źródła wpływów, które pozwoli na spłatę zobowiązań.
"Zarząd spółki podkreśla, że zamierzeniem spółki jest kontynuowanie działalności i przeprowadzenie procesu restrukturyzacji. Jednoczesne złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości wynika wyłącznie z przyjętej w tym zakresie praktyki oraz z ostrożności w wypełnieniu obowiązków nałożonych na członków zarządu. We wniosku upadłościowym spółka wyraźnie zaznaczyła, że został złożony wniosek restrukturyzacyjny i wyraźnie wniosła o jego rozpoznanie w pierwszej kolejności" - czytamy dalej.
Na wniosek o upadłość już zareagowały władze Warszawy, gdzie działa system rowerów miejskich, obsługiwany przez Nextbike.
"Uspokajamy - spółka Nextbike będąca operatorem systemu Veturilo, mimo złożonego wniosku upadłościowego, w dalszym ciągu świadczy usługę i deklaruje, że funkcjonowanie rowerów miejskich nie jest zagrożone" - pisze na Twitterze ZDM Warszawa.
Choć koronawirus przypieczętował przyszłość spółki, Nextbike problemy miał już od dawna. W październiku zeszłego roku firma straciła ważny kontrakt w Trójmieście.
Władze miasta zarzucały spółce, że nie wypełnia jego warunków i nie wywiązuje się z terminów.
Kontrakt z Trójmiastem, który zakładał dostarczenie i zarządzanie ponad 4 tys. rowerów i obsługę 660 stacji rowerowych, był na tyle duży, że zaraz po informacji o wypowiedzeniu umowy Nextbike poinformował o konieczności przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości firmy NB Tricity.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl