Prawie 36 proc. Polaków z powodu pandemii koronawirusa zmieniło swoje plany urlopowe - wynika z badania przeprowadzonego w ramach Think Forward Initiative - Grupy ING. Tylko około co czwarty Polak zdecyduje się na dłuższy wyjazd za granicę.
"Pandemia koronawirusa wpłynęła na wiele aspektów codziennego życia. Izolacja społeczna i ograniczenia w podróżowaniu zmieniły również sposób planowania wakacyjnego wypoczynku. Wyniki badania potwierdzają, jak bardzo Covid-19 wpłynął na plany Polaków. Przed pandemią około 64 proc. mieszkańców kraju deklarowało wyjazd na urlop podczas wakacyjnych miesięcy. Obecnie ponad jedna trzecia z nich zrewidowała swoje plany wyjazdowe i już tylko 42 proc. badanych planuje wakacje poza domem" - czytamy w raporcie.
Z badania wynika, że blisko połowa pytanych osób (48 proc.) deklaruje mniejsze wydatki wakacyjne niż zazwyczaj. Szukają tańszych rozwiązań, jak kempingi i podróże samochodem. Ponad 52 proc. badanych wskazuje też większe zainteresowanie miejscami i atrakcjami blisko miejsca zamieszkania. Poza tym konsumenci stawiają na bardziej aktywny wypoczynek z większą dbałością o niemarnowanie wody, jedzenia i energii.
Wyjazdy zagraniczne w tym roku cieszą się mniejszym zainteresowaniem niż w ubiegłych latach. Wyniki badania sugerują, że większość ludzi nadal ma dość pesymistyczne nastawienie do takich wyjazdów. Nawet 75 proc. planujących urlop spędzi go w kraju. Najczęściej to przynajmniej jeden dłuższy wyjazd (48 proc.) albo jednodniowe wycieczki (14 proc.). Tylko około 24 proc. Polaków zdecyduje się na dłuższy wyjazd za granicę.
"Polacy wyraźnie deklarują unikanie tłumu i transportu publicznego - aż 60 proc. badanych podkreśliło to w odpowiedziach. Na nocleg najchętniej wybierają hotele, motele, zajazdy i pensjonaty (44 proc.) oraz wynajmują kwatery prywatne i domki turystyczne (32 proc.). Mniejsza grupa - 13 proc. badanych - zatrzymuje się u krewnych i znajomych" - podaje raport.
Think Forward Initiative to wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Skupia ekspertów z branży finansowej, technologicznej, regulatorów i naukowców. Inicjatywa ta ma na celu wykorzystanie zdobytej wiedzy, jako podstawy w planowaniu działań oraz wspieraniu konsumentów w podejmowaniu wyborów finansowych. Badania prowadzone były w pięciu europejskich krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania i Turcja).
Badanie ilościowe, CAWI, zostało przeprowadzone w ramach inicjatywy TFI przez IPSOS BV, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1002 w czerwcu 2020.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie