Proces montażu zbiorników odbywa się inaczej niż zazwyczaj: zwykle dach jest montowany na gotowych zbiornikach, tym razem dachy "rosną" razem z nimi. W pierwszej połowie września został zakończony montaż konstrukcji stalowej i poszycie dachów na obu zbiornikach, a następnie wykonano powłoki antykorozyjne. Obecnie trwają prace związane z podnoszeniem zbiorników i montażem kolejnych pierścieni płaszcza (carga/pas stalowych blach). Równolegle trwa montaż płaszczy ścian osłonowych zbiorników, rurociągów oraz budowa instalacji sanitarnych i elektrycznych, poinformowano.
"Zwykle montujemy płaszcz zbiorników, a następnie umieszczamy na nich dach. W tym przypadku płaszcz zbiorników jest montowany metodą podbudowy pierścieni - na obwodzie dna zbiornika rozmieszcza się podpory montażowe, służące do podnoszenia. Montaż rozpoczął się od drugiego pierścienia (cargi), a następnie pierwszego (licząc od góry), do którego zamontowano konstrukcję i poszycie dachu. W kolejnym kroku cała konstrukcja jest podnoszona przy pomocy 45 siłowników hydraulicznych i montowane są kolejne cargi. Natomiast osłona zbiorników jest budowana tradycyjną metodą, rozpoczynając od najniższych carg" - wyjaśnił kierownik projektu Tomasz Salwa, cytowany w komunikacie.
"Zdecydowaliśmy się na realizację budowy zbiorników akurat tą metodą montażu ze względu na ofertę najbardziej optymalną czasowo, jak i finansowo. Dodatkowo minimalizujemy ryzyko związane z pracą na wysokości, jak również z wykorzystywaniem ciężkiego sprzętu - specjalistycznych żurawi do podnoszenia wielkogabarytowych ładunków" - dodał.
Wykonawcą prac jest konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska (lider konsorcjum), Aldesa Construcciones oraz Mekro.
Zbiorniki w Dębogórzu to element II etapu rozbudowy baz paliw, należącego do programu megainwestycji PERN. Pierwszy etap obejmował wybudowanie 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m3, drugi etap, obecnie realizowany, to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m3, również w bazach w Koluszkach, Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. Obecnie przygotowywany jest III etap. Stopień jego realizacji będzie zależny od wzrostu konsumpcji paliw w kraju i zapotrzebowania na magazynowanie oraz obrót paliwami, podsumowano.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.