"Spółki samorządowe i Polregio powinny odnotować znacząco mniejsze spadki w przewozach regionalnych niż inni przewoźnicy. Te spadki powinny być około 20%. Czy to będzie 25% - zobaczymy, wszystko zależy od rozwoju pandemii COVID-19. Pasażerowie Polregio muszą dojechać do pracy, do szkoły, czyli są inni niż np. w Intercity. Oczywiście ostrożnościowo prognozujemy, że spadek będzie" - powiedział Martyniuk w rozmowie z ISBnews.TV.
"Widzimy, że po lockdownie pasażerowie wracają do naszych składów i jestem optymistą" - dodał.
Z prognozy frekwencji w pociągach przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że na koniec roku liczba pasażerów kolei powinna zamknąć się między 208 mln a 240 mln w porównaniu do 336 mln w 2019 r.
Odnosząc się do inwestycji w nowy tabor kolejowy, Martyniuk powiedział, że spółka Polregio jest na etapie podpisywania wieloletnich umów z województwami, które pozwolą na świadczenie usług przewozowych na najbliższe 10 lat.
"To jest dla nas bardzo ważne, ponieważ po 12 grudnia br. rynek będzie uwolniony i będą ogłaszane przetargi, stąd jest to dla nas główny element, na którym się skupiamy, czyli podpisanie umów wieloletnich na świadczenie usług przewozowych z marszałkami poszczególnych województw. Liczymy, że podpiszemy te umowy do końca roku" - wskazał prezes.
Martyniuk podkreślił, że równolegle spółka koncentruje się na planach inwestycyjnych, które zapewnią nowoczesny tabor.
"Zamierzamy pozyskać finansowanie zewnętrzne z Krajowego Programu Odbudowy (KPO) podpierając się finansowaniem komercyjnym. Nie chciałbym na razie mówić o kwotach, ponieważ KPO uwzględnia nie tylko Polregio, ale i inne spółki przewozowe, ile z tego dostaniemy będzie wiadomo pod koniec I kwartału 2021 r. A nasze potrzeby są bardzo duże, ponieważ jesteśmy największym przewoźnikiem pasażerskim zarówno pod względem liczby pasażerów jak i użytkowanego taboru" - podsumował.
Polregio (dawniej Przewozy Regionalne) są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. W 2019 r. miało 88,9 mln pasażerów. Większościowym akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
Katarzyna Walterska