"W czwartym miesiącu 2019 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t zanotował wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca 2018 roku, a sprzedaż spadła wobec poprzedniego miesiąca" - czytamy w komunikacie.
Utrzymujący się po czterech miesiącach br. trend rosnącej sprzedaży samochodów w 2019 roku (w porównaniu do analogicznego okresu w 2018 roku) to podobnie jak w ubiegłych miesiącach zasługa dużej aktywności ze strony klienta instytucjonalnego, podano również.
"Od dłuższego czasu to właśnie firmy stanowią siłę napędową rejestracji nowych samochodów. W kwietniu br. kupiły one o 0,12% więcej samochodów osobowych niż w marcu, a wyniki skumulowane po czterech miesiącach 2019 roku wskazują, że zakupy firmowe wzrosły rok do roku o 0,13%" - czytamy dalej.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2019 roku zarejestrowano w Polsce 52 289 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 4,19% (+2 102 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 7,54% (-4 263 szt.) mniej niż w marcu 2019 roku. Dane skumulowane (209 121 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2018 roku o 1,81% (3 710 szt.), wskazano także.
Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Najwyższy wzrost zanotowała Dacia - o 40,66%.
"Około 10,51% aut (5 500 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w kwietniu 2019 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca" - czytamy.
Poziom reeksportu w porównaniu do kwietnia 2018 wzrósł o 9,89%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych)
, co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem, podano w materiale.
Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w kwietniu 2019 r. wchłonął niecałe 47 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.
"Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazują, że w kwietniu 2019 r. zarejestrowano w Polsce 46 381 samochodów osobowych, o 3,48% (+1 561 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 7,46% (-3 739 szt.) mniej niż w marcu 2019 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. Dotychczas w 2019 roku zarejestrowano w Polsce 186 185 samochodów osobowych, o 0,79% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+1 463 szt.)" - czytamy dalej.
Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, siedem (Skoda, Toyota, Volkswagen, Opel, Ford, Peugeot oraz Audi)
zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2019 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki dwóch marek wzrosły o więcej niż 20%, w tym najwięcej marki BMW, o 52,62%. Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi na koniec lutego 2019 roku, wskazano także.
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w kwietniu 2019 roku zarejestrowano w Polsce 5 908 samochodów dostawczych, o 10,08% (+541 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 8,15% (-524 szt.) mniej niż w marcu 2019 roku. Dotychczas w 2019 roku zarejestrowano w Polsce 22 936 samochodów dostawczych, o 10,86% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.