Przychody ze sprzedaży w 2020 roku wyniosły 488,6 mln zł wobec 564,4 mln zł rok wcześniej.
Z kolei wypracowany zysk netto był o milion złotych niższy - wyniósł 57,3 mln zł, wobec 58,6 mln zł rok wcześniej. Strukturalnie producent stracił głównie w dużych formatach sklepów.
"Kluczowy problem stanowiły zamknięte galerie handlowe oraz największe sieci, w szczególności wiele hipermarketów. Brak frekwencji w tych sklepach ograniczył możliwości związane z organizacją dużych akcji in-out” – czytamy w raporcie.
Akcje in-out te polegają na czasowym wprowadzeniu produktu danej marki do sprzedaży w konkretnej sieci sklepów. Supermarkety decydują się na współpracę z markami, których produkty nie goszczą na stałe na ich sklepowych półkach. Głównym powodem jest chęć urozmaicenia asortymentu.
Dużym wyzwaniem dla Wawela w minionym roku była specjalizacja w sprzedaży produktów na wagę. Zdaniem producenta słodyczy, spadek zakażeń będzie sygnałem do odbudowy sprzedaży w tym obszarze.
"Zauważalny wzrost znaczenia dyskontów oraz rzadziej robione zakupy były z kolei czynnikiem ograniczającym aktywność najmniejszych sklepów" – czytamy w raporcie.