"Wojewodowie w tym tygodniu ogłaszają nabory. Nabór będzie krótki, 12-dniowy. W tym czasie potencjalni organizatorzy, czyli wójtowie, burmistrzowie, starostowie składają wnioski na konkretne linie, które chcą uruchomić. Później rozstrzygnięcie takiego naboru w ciągu kolejnych 10 dni, tak aby ten organizator z końcem sierpnia wiedział, że otrzymuje środki i może takie linie od 1 września uruchomić" - powiedział Weber dziennikarzom.
"Wiemy, że niektórzy samorządowcy są przygotowani, mają opracowaną siatkę połączeń i są gotowi składać wnioski" - dodał.
Z jego wypowiedzi wynika, że w pierwszej kolejności do uruchamiania nowych linii autobusowych będą gotowe te samorządy, na których terytorium działają PKS-y.
"W wielu miejscach mamy informację, że przewozy ruszą od 1 września, oczywiście bieżącego roku" - podsumował wiceminister.
Wcześniej podczas konferencji prasowej minister Andrzej Adamczyk mówił o przywracaniu połączeń autobusowych: "Rząd PiS podjął to wyzwanie, chcemy naprawić sytuację, która jest efektem wielu lat zaniedbań. Wg szacunków ekspertów 10-14 mln Polaków mieszka na obszarach wykluczonych komunikacyjnie" - wskazał minister.
"Zakładamy, że pewna część nowych linii autobusowych będzie pełniła funkcję dowozowych do stacji kolejowych. Gdy wspólny bilet kolejowy okrzepnie, będziemy do niego dołączać elementy autobusowe" - zapowiedział z kolei wiceminister Andrzej Bittel.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie w połowie lipca 2019 r. Ma pozwolić na odtwarzanie połączeń, z których połowa zniknęła w ostatnich 20. latach, a przez to służyć pobudzeniu przedsiębiorczości oraz zwiększeniu szans biznesu na tworzenie nowych miejsc pracy.
W 2019 r. na przywracanie połączeń autobusowych rząd przeznaczy 300 mln zł, a w każdym kolejnym roku po 800 mln zł. Dzięki temu obywatele z mniejszych miejscowości, do których dojazd był utrudniony lub niemożliwy, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.