Ponad 100 mln zł ze sprzedaży biletów do kina i kolejne 40 mln zł ze sprzedaży popcornu i coli - to wyniki kinowej części biznesu grupy Agora. Nie ratuje to jednak do końca spadku wyników wydawcy "Gazety Wyborczej" w innych segmentach. Półrocze kończy na minusie, choć inwestorzy giełdowi doceniają zysk za sam drugi kwartał.
Aktualizacja 16:20
Grupa Agora, kojarzona głównie z wydawaniem "Gazety Wyborczej" i innych czasopism (np. "Avanti" i "Logo"), zaprezentowała półroczne wyniki z działalności. Pod względem wyniku netto wciąż nie może wyjść na prostą, ale widać światełko w tunelu. Dane za drugi kwartał tego roku pokazały minimalny zysk, na poziomie około 700 tys. zł wobec 5,5 mln zł straty rok wcześniej. Mimo tego licząc sześć miesięcy od początku roku Agora jest pod kreską. Strata wynosi 5,4 mln zł przy łącznych przychodach na poziomie 583,7 mln zł.
Najnowsze statystyki potwierdzają, że segment prasy, z której Agora jest najbardziej znana, jest już tylko jednym z kilku biznesów i wcale nie wiodącym. Wygenerował od stycznia do czerwca przychody na poziomie 117,5 mln zł, co stanowi jedną piątą całkowitej sprzedaży.
Prawie 206 mln zł przychodów przyniósł Agorze w pierwszym półroczu segment "Film i książka", czyli ta część działalności, za którą odpowiadają należące do grupy: sieć kin Helios, firma Next Film, zajmująca się produkcją i dystrybucją filmową oraz wydawnictwo książkowe.
Wyniki głównych segmentów grupy Agora (dane w milionach złotych) | ||||
---|---|---|---|---|
segment | przychody ze sprzedaży | udział w całkowitych przychodach | koszty działalności | Zysk (EBIT) |
Film i książka | 205,8 | 35,3% | 187,1 | 18,7 |
Prasa | 117,5 | 20,1% | 113 | 4,5 |
Reklama zewnętrzna | 80,5 | 13,8% | 62,7 | 17,8 |
Internet | 79,3 | 13,6% | 72,4 | 6,9 |
Radio | 53,7 | 9,2% | 48,6 | 5,1 |
Druk | 62,6 | 10,7% | 66,3 | -3,7 |
źródło: Agora - skonsolidowane sprawozdanie finansowe |
Kinowa Agora
Segment "Film i książka" to nie tylko największa część biznesu Agory, odpowiadająca za ponad jedną trzecią przychodów, ale również jedna z części najszybciej rozwijających się. Sprzedaż za pierwsze półrocze była tu o 21,7 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Głównie dzięki rekordowym wpływom z działalności filmowej.
Do czerwca Next Film wprowadził do kin kilka dużych polskich produkcji: "Po prostu przyjaźń", "Sztuka Kochania. Historia Michaliny Wisłockiej" i "Pokot". Filmy te przyciągnęły do kin istotnie więcej widzów niż te wprowadzone przez spółkę w pierwszym półroczu 2016.
Jak wyglądają statystyki w kinach? Liczba widzów w sieci Helios wzrosła o 19,6 proc. i przekroczyła 5,9 mln.
Na korzyść finansów Agory działa fakt, że razem z większą liczbą klientów w parze idzie wyższa średnia cena biletów, które sprzedano za łącznie 108,1 mln zł. Jeśli dodać do tego rosnącą sprzedaż w barach kinowych, która sięga 40 mln zł, Agora otrzymuje bardzo dobry wynik.
Wydawnictwo Agora wydało w pierwszym półroczu 27 premierowych tytułów i sprzedało około 700 tys. książek. Dodając do tego wydawnictwa muzyczne wychodzi 16,8 mln zł przychodów, co oznacza ich spadek w skali roku o dokładnie jedną trzecią.
Jak podkreśla spółka, spadek przychodów z działalności Wydawnictwa Agora wiązał się z dodatkowymi projektami realizowanymi w drugim kwartale 2016 roku, które zawyżyły bazę przychodową. Wpływ na to miały m.in. przychody z tytułu praw do sprzedaż gry Wiedźmin 3: Dziki Gon czy przychody ze sprzedaży biletów na wystawę Titanic, the Exhibition.
Spada sprzedaż "Wyborczej". Nadrabiają inne segmenty
Z raportu Agory wynika, że w pierwszym półroczu 2017 łączne przychody segmentu "Prasa" wyniosły 117,5 mln zł i były niższe o 13,4 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2016. Na spadek wpływów największy wpływ miały niższe o 16,9 proc. przychody z reklam. Głównie we flagowym tytule spółki "Gazecie Wyborczej". Do tego dochodzi zaprzestanie w październiku wydawania bezpłatnego dziennika Metrocafe.pl.
Średnio Wyborcza w pierwszym półroczu sprzedawała się w 131 tys. egzemplarzy, a więc o 20 proc. gorzej niż rok wcześniej. Tygodniowy zasięg czytelniczy (według specjalnego wskaźnika CCS) wyniósł 5,6 proc., co oznacza około 1,7 mln czytelników. Plasuje to gazetę na drugim miejscu wśród dzienników ogólnopolskich.
Minimalnie pogorszyły się wyniki segmentu "Internet". Przychody spadły z 79,8 do 79,3 mln zł. Zaliczają się do niego wyniki samej Agory jak i m.in. Trader.com i GoldenLine. W czerwcu łączny zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów wyniósł 55,9 proc., a liczba użytkowników osiągnęła poziom 15,1 mln. Wykonali oni 697,7 mln odsłon portalu i spędzili na jego stronach średnio 56 minut.
O 1,3 mln zł niższe przychody generuje dla Agory działalność radiowa. Składa się na nią pion radiowy samej Agory (Rock Radio, Złote Przeboje i Radio Pogoda) jak i wszystkich radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej Radio TOK FM. W pierwszym półroczu przychody spadły o 2,4 proc. i wyniosły w sumie 53,7 mln zł. Na to wpływ miała przede wszystkim niższa sprzedaż z pośrednictwa w sprzedaży czasu antenowego w stacjach innych nadawców oraz z transakcji barterowych. W pierwszym półroczu ogólnorynkowe wydatki na reklamę radiową zmniejszyły się o 2 proc.
Zysk wypracowany przez grupę Agora w drugim kwartale daje nadzieję na poprawę wyników. Zdają się ją mieć inwestorzy giełdowi. Cena akcji spółki w reakcji na opublikowane wyniki wyraźnie idzie w górę. Około godziny 10:00 notowania szły w górę blisko 5 proc. Przez moment kurs sięgał 16,50 zł za akcję. To najwyższa wycena od prawie 5 miesięcy.
Notowania akcji Agory w tym tygodniu src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1502089200&de=1502464200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=AGO&colors%5B0%5D=%230082ff&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>